لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه رفح میان غزه و مصر به روی زخمیان و شهروندان خارجی باز شد


مقام‌ها گفته اند که پس از بازگشایی گذرگاه رفح، به ۸۱ فلسطینی که در اثر جنگ در غزه زخمی شده اند، اجازه داده شده است تا برای درمان به مصر منتقل شوند.
مقام‌ها گفته اند که پس از بازگشایی گذرگاه رفح، به ۸۱ فلسطینی که در اثر جنگ در غزه زخمی شده اند، اجازه داده شده است تا برای درمان به مصر منتقل شوند.

پس از گشایش گذرگاه رفح میان غزه و مصر، نخستین گروه از زخمی شدگان جنگ و شهروندان خارجی که در نزدیک به چهار هفتۀ گذشته در غزه گیرمانده بودند، روز چهارشنبه اول نومبر (دهم عقرب) وارد مصر شدند.

گذرگاه رفح پس از توافق میان اسراییل، مصر و حماس و به وساطت قطر بازگشایی شده است. انتظار می‌رود که کم از کم ۴۰۰ شهروند خارجی با عبور از این گذرگاه از غزه وارد مصر شوند.

همچنان به ۸۱ فلسطینی که در اثر جنگ در غزه زخمی شده اند، اجازه داده شده است تا برای درمان به مصر منتقل شوند. پس از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، این نخستین دسته از فلسطینیان است که از این گذرگاه عبور کرده و وارد مصر می‌شوند.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۳۹ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده اند.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز چهارشنبه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون ۸۷۹۶ نفر به شمول ۳۶۴۸ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که ارتباطات انترنتی و مخابراتی در غزه از روز جمعه به اینسو به گونۀ کامل قطع شده و ارتباط جمعیت ۲.۳ میلیونی این ساحه، در حالیکه به کمک‌های بشری به شدت نیازمند اند، با جهان بیرون به کلی قطع شده است.

انقطاع انترنت و تلیفون در غزه ساعاتی پس از آن به وقوع پیوست که حملۀ هوایی اسراییل بر کمپ مهاجرین جبلیه در شمال این ساحه منجر به کشته شدن کم از کم ۵۰ نفر و زخمی شدن دست کم ۱۵۰ نفر دیگر شد.

اسراییل انجام این حمله را تایید کرده و گفته است که در آن یک "فرمانده بسیار ارشد حماس" که در تهاجم اخیر این گروه بر اسراییل دست داشت، کشته شده است.

حماس با نشر بیانیه‌ای گفته است که در حمله بر کمپ جبلیه منجر به کشته و زخمی شدن حدود ۴۰۰ نفر شده است که سه شهروند خارجی نیز شامل کشته شدگان است. ادعای اسراییل و حماس در مورد تلفات این رویداد مستقلانه تایید نشده است.

حمله بر کمپ جبلیه مایۀ خشم شماری از کشورهای عربی در منطقه شده است.

وزارت خارجۀ امارات متحدۀ عرب با نشر بیانیه‌ای گفته است که این حمله منجر به "پیامدهای جبران‌ناپذیر" در منطقه خواهد شد. امارات یکبار دیگر خواستار آتش‌بس فوری میان اسراییل و حماس شده است.

عربستان سعودی این حمله را محکوم کرده و آن را "هدف‌گیری غیرانسانی نیروهای اشغالگر اسراییلی" توصیف کرده است.

وزارت خارجۀ ایران گفته است که این حمله "جنایت جنگی" دیگری است که اسراییل مرتکب آن شده است.

در همین حال، قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز جمعه برای ملاقات با اعضای حکومت اسراییل، به آن کشور سفر کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که بلینکن در ادامۀ این سفر توقف‌هایی در سایر کشورهای منطقه نیز خواهد داشت، اما مشخص نکرد که به کجا سفر خواهد کرد.

به گفتۀ میلر، بلینکن روز سه شنبه با رییس جمهور اسراییل نیز از طریق تلیفون صحبت کرده و ضمن ابراز حمایت ایالات متحده از حق اسراییل برای دفاع از خویش در مطابقت با قوانین بشری بین‌المللی، بر ضرورت "کاهش تلفات ملکی" تاکید کرده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG