لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای به کشورهای اسلامی: تجارت را با اسراییل متوقف کنید


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، کشورهای اسلامی را ترغیب کرده است تا در واکنش به بمباردمان نیروهای اسراییلی بر غزه، تجارت، به شمول صدور نفت، به اسراییل را متوقف کنند.

خامنه‌ای روز چهارشنبه اول نومبر (دهم عقرب) در دیدار با شماری از دانشجویان ایرانی در تهران گفت: "دولت‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی همکاری اقتصادی نکنند و در همه مجامع جهانی با صدای بلند و بدون تردید و لُکنت، این فاجعه‌آفرینی‌ها و جنایات را محکوم کنند...رژیم صهیونیستی باید محکوم شود و همه دنیای اسلام باید علیه این رژیم بسیج شوند."

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۳۹ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز چهارشنبه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون ۸۷۹۶ نفر به شمول ۳۶۴۸ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

رهبر ایران گفت: " آنچه که دولت‌های اسلامی باید بر آن پافشاری کنند، قطع فوری جنایات در غزه است؛ باید بمباران غزه فوراً قطع و راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را ببندند."

خامنه‌ای ادعا کرد که تنها اسراییل در "مقابل ملت مظلوم فلسطین" نبوده بلکه به گفتۀ وی "بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده" نیز در این زمینه دخالت دارند.

ایران که حامی مالی و نظامی حماس است، از حملۀ آن گروه بر اسراییل تمجید کرده، اما مقام‌های ایرانی دخیل بودن تهران در این حمله را انکار کرده اند. خامنه‌ای یکبار دیگر با ستایش از مردم فلسطین گفت: "پیروزی نهایی و نه چندان دیر با مردم فلسطین و فلسطین خواهد بود."

همزمان با این، محمد رضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران به کشورهای حامی اسراییل از خشم و غضب مسلمانان هشدار داده است.

آشتیانی روز چهارشنبه در مراسمی در تهران با اشاره به جنگ حماس-اسراییل گفت: "اگر به سرعت این جنگ متوقف نشود و صهیونیست‌ها و حامیانشان از خطاهای بزرگ خود بازنگردند، حتماً آسیب‌های جدی در سطح منطقه و فرامنطقه‌ خواهند دید. برخی کشورهای اروپایی هم که به صهیونیست‌ها کمک می‌کنند باید مراقب باشند دچار خشم و غضب مسلمانان جهان نشوند."

قصر سفید گفته است که ایران حملات علیه نیروهای امریکایی مستقر در شرق میانه را "فعالانه تسهیل" می‌کند و از واکنش سریع و جدی ایالات متحده به این حملات خبر داده است.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که در چند روز اخیر، کم از کم ۲۷ بار بر نیروهای امریکایی مستقر در عراق و سوریه حملات درون و راکتی صورت گرفته است.

به گفتۀ مقام‌های امریکایی، کم از کم هفت حمله بر نیروهای امریکایی مستقر در سوریه پس از آن صورت گرفت که نظامیان امریکایی دو موضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های مرتبط به آن را در شرق سوریه آماج حملات قرار دادند.

ایالات متحده جمعۀ گذشته سلسله تحریم‌های جدیدی را اعلام کرد که شبکه‌های تمویل حماس و منابع حمایوی آن در ایران را هدف قرار می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG