لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف بر سر اوکراین؛ نشست گروه جی ۲۰ بدون بیانیهٔ مشترک پایان یافت


وزرای مالیه ۲۰ کشور بزرگ صنعتی جهان (جی ۲۰) به دلیل اختلاف در مورد جنگ اوکراین نشست دو روزه‌ در هند را روز شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) بدون صدور بیانیهٔ مشترک به پایان رساندند.

هند که امسال ریاست گروه جی۲۰ را بر عهده دارد با نشر "خلاصهٔ نشست" گفت که بدون اجماع "اکثر اعضا جنگ اوکراین را به شدت محکوم کرده و تاکید کردند که این جنگ منجر به رنج گستردهٔ انسان‌ها شده و شکنندگی‌های موجود در اقتصاد جهانی را تشدید کرده است."

در خلاصهٔ نشست آمده است که حمایت از قوانین بین‌المللی ضروری است و "استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیرقابل پذیرش است. حل مسالمت آمیز درگیری ها، تلاش برای رسیدگی به بحران ها و همچنین دپلوماسی و گفتگو حیاتی است. عصر امروز نباید عصر جنگ باشد".

روسیه و چین در مذاکرات گروه جی- ۲۰ از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کردند و مسکو کشورهای غربی را به بی‌ثبات کردن نشست گروه جی۲۰ و "ضد روسیه" بودن متهم کرد.

در نشست وزرای مالیه، چین نمی‌خواست کلمه "جنگ" در بیانیه مشترک ذکر شود، در حالیکه ایالات متحده و چندین کشور غربی بر محکومیت شدید تجاوز روسیه اصرار داشتند.

اجی ست، وزیر امور اقتصادی هند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نمایندگان چین و روسیه نمی‌خواهند متن بیانیهٔ نهایی را که در مورد اوکراین است، امضا کنند زیرا به گفتهٔ آنان "وظیفه آنها رسیدگی به مسایل اقتصادی و مالی است".

ست گفت: "از سوی دیگر، تمام ۱۸ کشور دیگر فکر می‌کنند که جنگ پیامدهایی بر اقتصاد جهانی دارد."

کریستین لیندنر، وزیر مالیهٔ آلمان گفت که امتناع چین از پیوستن به این بیانیه مایه تاسف است. خبرگزاری رویترز به نقل از جنیت یلین، وزیر مالیهٔ ایالات متحده نوشته که گفته است محکوم کردن روسیه "کاملا ضروری است".

خلاصه منتشر شده از سوی هند همچنین بر اختلافات دیگر میان کشورهای عضو بر سر وضع تحریم‌ها بالای روسیه نیز اشاره کرده است.

این نشست که روز جمعه در شهر بنگلور هند آغاز شد، همزمان با نخستین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین بود. اختلافات شدیدی که در این نشست ظاهر شد مشابه اختلاف نظرهایی بود که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین یک سال پیش، چنین گردهمایی را مخدوش کرده بود.

در خلاصه منتشر شده توسط هند آمده است که چشم انداز اقتصاد جهانی "به میزان متوسط بهبود یافته است"، اگرچه رشد کلی "کند" است و خطرات از جمله افزایش تورم، تجدید همه‌گیری‌ها و قرضهٔ بالا در بسیاری از کشورهای فقیر همچنان ادامه دارد.

در نشست همچنین روی تسهیل بازپرداخت وام‌های کشورها از جمله سریلانکا که از بلند رفتن قیمت‌ مواد غذایی، نفت، پیامدهای همه گیری کووید۱۹ و تهاجم روسیه بر اوکراین متضرر شده اند، نیز بحث صورت گرفت.

جی ۲۰ که بزرگترین کشورهای صنعتی جهان را نمایندگی می‌کند، پس از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد و به عنوان مجمعی تلقی می‌شود که بر چگونگی مدیریت بحران‌های اقتصادی جهانی تمرکز دارد.

XS
SM
MD
LG