لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اقتصادی در پاکستان؛ یک دالر امریکایی به بیش از ۳۰۰ روپیه رسید


به دنبال تنش‌های سیاسی و لغو پارلمان پاکستان، روپیه، واحد پول پاکستان، به طور بی‌پیشینه ارزش خود را در برابر دالر امریکایی از دست داده است.

بر اساس آماری که بانک مرکزی پاکستان نشر کرده، یک دالر امریکایی روز چهارشنبه ۲۹۹.۶۴ روپیه معامله شد، اما این رقم روز پنجشنبه به ۳۰۰.۲۲ افزایش یافت.

بخش دیوۀ صدای امریکا به نقل از اتحادیه صرافان پاکستان گزارش داد که ارزش روپیه در بازار آزاد در حال کاهش است و ارزش دالر نیز در بازارهای غیرقانونی رو به افزایش است.

کارشناسان اقتصادی پاکستان معتقد اند که با توجه به این روند، مردم پاکستان شاهد کم‌ارزش شدن بیشتر روپیه و افزایش قیمت‌ها به ویژه مواد اولیه خوراکی خواهند بود.

این کارشناسان گفته اند که از یک طرف دالر در پاکستان کمبود است و از طرف دیگر حکومت هیچ راهکاری مشخص برای افت ارزش روپیه روی دست ندارد.

افزایش تورم، کاهش ذخایر ارزی و کاهش دسترسی به قرضه، پاکستان را در اوایل سال جاری در معرض خطر ورشکستگی قرار داد، اما در ماه جولای صندوق بین‌المللی پول روی فراهم‌آوری سه میلیارد دلار قرضه به اسلام‌ آباد توافق کرد.

صندوق بین المللی پول به تاریخ ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) گفت که قرضهٔ به ارزش سه میلیارد دالر را برای پاکستان منظور کرد.

در اعلامیهٔ این صندوق آمده است که بورد اجرایی آن به منظور حمایت از برنامهٔ تحکیم اقتصادی پاکستان به این توافق چراغ سبز نشان داد.

تصویب این توافق، به گونهٔ فوری به پاکستان اجازهٔ ‌می‌دهد در بخش پرداخت‌ها حدود ۱.۲ میلیارد دالر را مصرف کند.

پاکستان که از رهگذر پرداخت‌های مالی در بحران قرار دارد، تلاش کرده است در جریان وضعیت ناگوار سیاسی، پرداخت‌های قرضه‌های خارجی خود را تادیه کند.

در اوایل سال جاری ذخایر ارزی بانک مرکزی پاکستان به حدی رسید که به گفتهٔ ناظران، این کشور قادر به پرداخت هزینه واردات نبود و تولید داخلی در خطر توقف قرار داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG