لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان پاکستان منحل شد 


رییس جمهور پاکستان شام چهارشنبه نهم اگست (۱۸ اسد) فرمان انحلال پارلمان این کشور را در حالی صادر کرد که دورهٔ پنج ساله‌ٔ آن به پایان رسید.

با منحل شدن پارلمان، راه برای روی کار آمدن حکومت موقت و راه اندازی انتخابات پارلمانی در حالی در پاکستان گشوده شد که عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور، در آن حق اشتراک را ندارد.

دفتر عارف علوی در بیانیه‌ای گفت که به مشورهٔ شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، پارلمان را منحل کرد.

صدر اعظم موقت پاکستان باید در مدت سه روز پس از انحلال پارلمان اعلام معرفی و انتخابات پارلمانی باید در مدت ۹۰ روز پس از انتخاب وی راه اندازی شود.

این در حالی است که حکومت فعلی شهباز شریف از قبل هشدار داده است که انتخابات ممکن تا سال آینده راه اندازی نشود.

عمران خان در حالی از اشتراک و رقابت در انتخابات محروم شد که کمیسیون انتخابات پاکستان یک روز پیش اعلام کرد که وی به دلیل محکومیت و زندانی شدن به اتهام فساد اداری، نمی‌تواند برای مدت پنج سال هرگونه مقام دولتی را احراز کند.

بر اساس قانون پاکستان، فردی که محکوم شده باشد، نمی‌تواند حزب‌اش را رهبری کند، در انتخابات اشتراک کند یا در راس یک ارگان دولتی قرار گیرد.

پولیس لاهور به تاریخ پنجم اگست رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان را پس از آن بازداشت کرد که محکمه‌ای در اسلام‌آباد وی را به اتهام فروش هدایایی که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ از کشورهای خارجی در یافت کرده بود، به سه سال زندان محکوم کرد.

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، دیروز حکم محکمهٔ اسلام آباد در قضیهٔ اختلاس را نپذیرفته و استیناف طلب شد. او گفته است که هیچ گونه قانون شکنی نکرده است.

اما محکمهٔ عالی اسلام آباد استنیاف‌طلبی وی را رد کرد و وکیل مدافع خان گفت که به نظر نمی‌رسد او به این زودی‌ها به قید ضمانت آزاد شود.

مایکل کوگلمن، رییس انستیتویت آسیای جنوبی مرکز ویلسن در واشنگتن گفت که هر گونه تاخیر در انتخابات به احزاب مسلم لیگ و پیپلز پارتی فرصت می‌دهد تا در مورد چگونگی چالش‌های حزب تحریک انصاف پاکستان راه‌جویی کنند.

اما او افزود که تاخیر عمدی انتخابات "سبب خشم بیشتر مردم خواهد شد".

ایالات متحده روز چهارشنبه نهم اگست گفت که ابعاد خشونت‌های انتخاباتی در پاکستان را با نگرانی تمام نظارت می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت: "زمانی که صحبت از مبارزه با تروریزم باشد، ما واضحاً در مورد تمامی اقدامات، به ویژه اقدامات خشونتبار که سبب بی‌ثباتی بیشتر در پاکستان یا صراحتاً هر کشوری دیگری که با آن منافع مشترک داریم، می‌شود، نگرانیم."

اردوی پاکستان در تمامی انتخابات پاکستان نقش دارد و تا اکنون حد اقل سه بار پیروزمندانه دست به راه اندازی کودتا‌ها زده است.

گروه

XS
SM
MD
LG