لینک های دسترسی

Breaking News

شهروندان جدید امریکا می‌توانند نتایج انتخابات را در برخی ایالت‌ها رقم بزنند


یک مرکز رای‌دهی در ایالات متحده
یک مرکز رای‌دهی در ایالات متحده

در حالیکه ایالات متحده به انتخابات ماه نومبر نزدیک‌تر می‌شود، میلیون‌ها نفری که به تازگی شهروندی امریکا را گرفته اند برای بار نخست در انتخابات این کشور رای می‌دهند.

شورای مهاجرت امریکا می‌گوید که شهروندان جدید می‌توانند تاثیر بزرگی را بر انتخابات در ایالت‌هایی داشته باشند که گرایش مشخص حزبی نداشته و میزبان جمعیت بزرگ مهاجران است.

در ایالت اریزونا، کسانیکه بین سالیان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ شهروندی ایالات متحده را کسب کرده اند، بیش از شش برابر حاشیۀ پیروزی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در انتخابات چهار سال پیش در این ایالت است.

برایان میلر، رییس بنیاد غیر انتفاعی "رای" به صدای امریکا گفت که در اکثر ایالت‌هایی که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان رقابت تنگاتنگ دارند، رای مهاجران در هر دو رقابت محلی و ملی، تاثیرگذار بوده می‌تواند.

کریستین چن، رییس اجرایی و یکی از بنیانگذاران بنیاد غیر انتفاعی "رای امریکایی‌های آسیایی" که به بسیج رای دهندگان امریکایی آسیایی‌تبار تلاش می‌کند، به صدای امریکا گفت که شمار رای دهندگان کشورهای آسیای دور و حوزۀ اقیانوس امسال در مقایسه با انتخابات ۲۰۲۰ بیشتر شده است.

با این حال، علیرغم کوشش‌ها، شهروندان جدید در مقایسه با کسانی که در امریکا زاده شده اند، از رهگذر سطح مشارکت در انتخابات با آزمون‌هایی مواجه اند.

جو گارسیا، معاون رییس سیاست عامه در بنیاد غیر انتفاعی "چیکانوس پور له کاسا" که مرکز این بنیاد در اریزونا است، به صدای امریکا گفت که دسترسی به لاتین‌تبارها به چند دلیل دشوار است. به گفتۀ وی، تعداد زیادی از لاتین‌تبارها از خانواده هایی می‌آیند که در آن به رای‌دهی و مشارکت در انتخابات تاکید صورت نمی‌گیرد. بنابر این به گفتۀ گارسیا، احتمال زیاد وجود دارد که اگر برزگان خانواده رای ندهند، فرزندان شان نیز، رای دادن را در اولویت قرار نخواهند داد.

علاوه بر آن، روند دادن رای برای کسانی که برای بار اول رای می‌دهند، می‌تواند هراس انگیز باشد. پیچیدگی برگه رای و نابلدی با روند رای‌دهی می‌تواند مردم را از شرکت در انتخابات بازدارد. این آزمون، همراه با موانع فرهنگی و زبانی می‌تواند رای دهندگان را بیشتر از این روند دور کند.

این بنیاد، برای رفع این موانع، از استراتیژی‌هایی کار می‌گیرد که برای لاتین‌تبارهای جوان که اغلب به رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند، در مورد اهمیت رای آنان و تاثیر مستقیم آن بر موضوعات و مشکلات فراروی جوامعی که آنان در آن زیست دارند، معلومات می‌دهد.

گارسیا گفت: "این باعث شمولیت مردم می‌شود، درک این موضوع که رای آنان در قبال بسیاری از موضوعات کلیدی مانند قیمت مقرون به صرفه مسکن، معارف، انکشافات در بازار کار و خدمات صحی و بشری، مهم است."

بر اساس معلومات مرکز تحقیقاتی پیو، ۳.۵ میلیون مهاجر واجد شرایط رای‌دهی در ایالات متحده، مکسیکویی اند که بیشتر از مهاجران هر کشور دیگر است که در ایالات متحده زیست دارند.

بر اساس نظرپرسی‌ها، برای امریکایی‌های آسیایی‌تبار، مسایلی مانند مشاغل، اقتصاد، خدمات صحی و تورم اقتصادی مهم تلقی می‌شود.

چن بر اهمیت کمپاین‌ها برای شمولیت رای دهندگان از آسیای دور در ایالت هایی مانند جورجیا و نوادا، تاکید می‌کند، دو ایالتی که بیشترین شمار رای دهندگان آسیایی‌تبار را دارد.

چن گفت: "یک چیز که ما مکرراً شاهد آن بودیم این بود که احزاب سیاسی باید در برقراری رابطه با رای دهندگان ما، کار بهتری را انجام دهند."

او گفت که فقط ۵۴ فیصد رای دهندگان آسیایی‌تبار در نظرپرسی‌ها گفتند که احزاب دموکرات یا جمهوریخواه با آنان تماس گرفته اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در ماه جولای، بعد از آنکه یک ایتلاف را برای تمرکز بر رای دهندگان سیاهپوست و لاتین‌تبار ایجاد کرد، یک کمپاین تبلیغاتی را برای رای دهندگان امریکایی آسیایی‌تبار آغاز کرد.

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری و نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نومبر ۲۰۲۴ ایالات متحده، گردهمایی‌هایی را در نوادا و پنسلوانیا برگزار کرد و به تاریخ ۱۳ جولای در گردهمایی در فلادلفیا، خطابه‌ای را به رای دهندگان آسیایی ایراد کرد.

یک دعوتنامه به ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، برای شرکت در این گردهمایی ارسال شده بود.

این گزارش توسط ایزابیلا گامز، خبرنگار صدای امریکا، تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG