لینک های دسترسی

Breaking News

هریس از نتنیاهو می‌خواهد به جنگ غزه پایان دهد؛ ترمپ: در صورت پیروزی در انتخابات،‌ آن را حل خواهم کرد


کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا، و دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ رقبای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر، در دیدار با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، دیدگاه‌های متفاوتی در مورد عملکرد اسراییل در جنگ غزه ارایه کردند.

هریس ضمن تکرار حمایت ایالات متحده از حق دفاع اسراییل از خود در مقابل " ایران و شبه نظامیان مورد حمایت ایران" خواهان توافق فوری آتش‌بس در غزه شد. او همچنین گروه حماس را یک "سازمان تروریستی وحشیانه" خواند.

هریس پس از ملاقات با صدراعظم اسراییل گفت: ''قسمی که به صدراعظم نتنیاهو گفتم،‌ حالا زمان آن فرا رسیده است تا توافق صورت بگیرد.''

معاون کنونی رییس جمهور امریکا بار دیگر بر ایجاد دو دولت-اسراییل و فلسطین-تعهد کرد.

او با لحن همدلی نسبت به تلفات غیرنظامیان فلسطینی‌ گفت: ''آنچه در نه ماه گذشته در غزه رخ داده، ویرانگر بوده - تصاویر کودکان مرده و مردم ناامید و گرسنه که برای مصوونیت خود فرار می کنند و گاهی برای بار دوم، سوم یا چهارم آواره می شوند.''

هریس در مورد وضعیت کنونی مردم غزه افزود: ''ما نمی توانیم در مواجهه با این فجایع به دور نگاه کنیم. ما نمی توانیم به خود اجازه بدهیم که در برابر رنج [مردم فلسطین] بی احساس شویم. و من خاموش نخواهم بود.''

هریس به طیف وسیعی از رای دهندگان دموکرات که به خاطر حمایت قاطع حکومت بایدن از عملیات نظامی اسراییل در نوار غزه خشمگین هستند، گفت: "من شما را درک می‌کنم و صدای شما را می شنوم." اما او در عین حال از مردم امریکا خواست تا "پیچیدگی، تفاوت‌های ظریف و تاریخ منطقه را درک کنند."

اما اظهارات هریس در تضاد کامل با اظهارات تبلیغاتی ترمپ قرار دارند، زیرا رییس جمهور پیشین امریکا اداره جو بایدن را مسوول آشفتگی در شرق میانه می‌داند. ترمپ به گونه ''بی‌اساس'' ادعا می‌کند که در صورت انتخاب شدن مجدد، منازعه در نوارغزه را به صورت فوری حل و فصل خواهد کرد.

ترمپ هنگام ملاقات با صدراعظم اسراییل در منزلش واقع در ایالات فلوریدا افزود: ''اگر برنده شوم، این مساله بسیار ساده خواهد بود. همه چیز سریع درست می‌شود.''

رییس جمهور پیشین امریکا تاکید کرد: ''اگر این کار [حل و فصل جنگ غزه] را انجام ندهیم، شما با جنگ‌های بزرگ در شرق میانه و یا شاید جنگ جهانی سوم روبرو خواهید شد. شما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم، به جنگ جهانی سوم نزدیک استید. هیچگاهی به این اندازه [به جنگ جهانی سوم] نزدیک نبوده‌اید، زیرا ما افراد ناتوانی داریم که کشور ما را اداره می کنند.''

ترمپ همچنین گفت که نسبت به هر رییس جمهور دیگر امریکا با اسراییل ''بسیار خوب'' بوده و در دوره نخست ریاست جمهوری خود پالیسی‌های طرفدار اسراییل داشته است. او گفت که در دوره نخست ریاست جمهوری خو "توافقات ابراهیمی" را میانجی‌گری کرد، توافقی ​که روابط دپلوماتیک اسراییل را با برخی از همسایگان عرب عادی کرد، سفارت امریکا را به بیت‌القدس انتقال داد و الحاق بلندی‌های جولان توسط اسراییل را به رسمیت شناخت.

نتنیاهو در جنوری ۲۰۲۱ پیروزی بایدن را در انتخابات تبریک گفت، اقدامی که ترمپ را عصبانی کرد. ترمپ همواره بدون ارایه اسناد و شواهد، ادعای پیروزی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا را کرده است. ترمپ از آن پس تا حالا بار‌ها به صورت علنی از نتنیاهو به دلیل جنگ در نوار غزه انتقاد کرده است.

با اینحال، دو هر-ترمپ و هریس- به توافق آتش‌بس در نوار غزه تمایل دارند. آنان همچنین نسبت به ادامه جنگ نتنیاهو در غزه بی حوصله شده‌اند، اما به دلایل کاملاً متفاوت.

لورا بلومنفلد، تحلیلگر شرق میانه در پوهنتون جانز هاپکینز، می‌گوید که هریس از نتنیاهو می خواهد که بحران بشری در نوار غزه را در اولویت قرار بدهد و تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند. اما به گفته بلومنفلد، ترمپ از اسراییل می‌خواهد قبل از پیروزی‌اش در انتخابات به سرعت و قاطعانه برنده این جنگ شود.

گروه

XS
SM
MD
LG