لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: رهبر مظنون داعش در سوریه کشته شد


داعش در اوج قدرت خود بخش‌های گسترده را در عراق و سوریه زیر کنترول خود داشت (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
داعش در اوج قدرت خود بخش‌های گسترده را در عراق و سوریه زیر کنترول خود داشت (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز یکشنبه‌ ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) گفت که نیروهای ترکی رهبر مظنون گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه را در جریان یک عملیات کشتند.

رییس جمهور اردوغان در جریان سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت که ابو حسین القریشی، رهبر داعش، روز شنبه در جریان عملیات سازمان استخباراتی کشورش در سوریه کشته شده است.

داعش به تاریخ ۳۰ نومبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که ابو حسن ال هاشمی القریشی، کشته شد و ابو حسین القریشی جانشین وی شده است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانس پرس در شمال سوریه گفته است که کارمندان استخبارات ترکیه، پولیس نظامی محلی که از حمایت ترکیه برخوردار است، روز شنبه ساحهٔ جیندیرس واقع در شمال غرب عفرین را مسدود کردند.

ترکیه از سال ۲۰۲۰ میلادی به اینسو نیروهای خود را در شمال سوریه مستقر کرده و به حمایت نیروهای کمکی سوریه تمام مناطق شمال سوریه را در کنترول خود دارد.

پیش از این، فرماندهی مرکزی ایالات متحده به تاریخ ۱۷ اپریل با نشر اعلامیه‌ای گفت که عبدالهادی محمود الحاجی علی، رهبر داعش که طراح حملات تروریستی و اختطاف مقامات در شرق میانه و اروپا بود، در شمال سوریه کشته شد.

از اوایل ۲۰۲۲ تا اکنون دست‌کم ۱۳ نفر از رهبران ارشد داعش در عراق و سوریه کشته یا دستگیر شده اند.

تندروان داعش زمانی که در اوج قدرت خود بودند و بخش هایی از عراق و سوریه را تحت کنترول داشتند، مسوولیت یک رشته حملات را در اروپا بر عهده گرفتند.

ایالات متحده در اکتوبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که ابوبکر البغدادی، نخستین رهبر داعش، در جریان یک عملیات در شمال‌غرب سوریه کشته شد.

با آنکه داعش از بخش عمدهٔ ساحاتی در عراق و سوریه بیرون رانده شده است، تندروان این گروه هنوز هم حملات شان را در سوریه راه اندازی می‌کنند.

بر اساس معلومات استخباراتی که کشورهای عضو ملل متحد، ارایه کرده اند،‌ چنین به نظر می‌رسد که شمار تندروان داعش در عراق و سوریه بی‌نهایت کاهش یافته و فقط به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG