لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران اتحادیهٔ اروپا روی بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین به توافق رسیدند


اولاف شولتز، صدراعظم آلمان (چپ) در حال دست دادن با ویکتور اوربان، صدراعظم هنگری
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان (چپ) در حال دست دادن با ویکتور اوربان، صدراعظم هنگری

رهبران اتحادیهٔ اروپا روز پنجشنبه اول فبروری ( ۱۲ دلو) به اتفاق آرا در مورد بسته کمک‌های مالی ۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین، به توافق رسیدند.

چارلز میشل، رییس شورای اتحادیهٔ اروپا از این توافق استقبال کرده و گفت که اتحادیه اروپا رهبری و مسوولیت حمایت خود از اوکراین را بر عهده می گیرد و می داند که "چه چیزی در خطر است".

او در شبکهٔ ایکس نوشت: "ما به توافق رسیدیم. همه ۲۷ رهبر بر روی بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی اضافی برای اوکراین در چارچوب بودجه اتحادیه اروپا به توافق رسیدند. این بودجهٔ ثابت، بلندمدت و قابل پیش بینی را برای اوکراین قطعی می‌کند."

در آخرین نشست شورای اتحادیه اروپا در ماه دسمبر، ۲۶ عضو شورا با بستهٔ کمکی ۵۴ میلیون دالری به اوکراین توافق کردند، اما ویکتور اوربان، صدراعظم هنگری با آن مخالفت کرده و استدلال کرد که این پول نباید از بودجهٔ اتحادیه اروپا تامین شود، زیرا اوکراین یک کشور عضو نیست.

ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین از این توافق استقبال کرده و گفته است که این "یکپارچگی قوی اتحادیه اروپا را ثابت می‌کند".

زیلینسکی در شبکهٔ ایکس گفت: "تداوم حمایت مالی اتحادیه اروپا از اوکراین، ثبات اقتصادی و مالی بلندمدت را تقویت می‌کند، و به اندازه کمک‌های نظامی و فشار تحریم‌ها بر روسیه مهم است."

دیمیترو کولیبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که تصویب بستهٔ کمکی روز پنجشنبه در تضاد با "هر گونه صحبت درباره خستگی یا کاهش حمایت" از اوکراین است.

کولیبا گفت: "این همچنین نشانه روشنی است که امیدهای ولادیمیر پوتین [رییس جمهور روسیه] برای کم شدن عزم اوکراین و جهان بیهوده است."

تحلیلگران می‌گویند که کمک مالی اتحادیه اروپا برای کیف حیاتی است. لویجی اسکازیری، از مرکز اصلاحات اروپایی می‌گوید که اساساً اوکراین برای بقا و ماندن در جنگ به این بودجه ضرورت دارد.

اسکازیری به صدای امریکا گفت: "هدف این کمک بلند بردن ظرفیت نظامی (اوکراین) نیست. بودجهٔ جداگانه‌ای برای آن وجود دارد که آنهم توسط هنگری متوقف شده است و در مورد آن نیز بحث خواهد شد."

ویکتور اوربان، صدراعظم هنگری مدت‌هاست مانند خاری در چشم اتحادیهٔ اروپا قرار گرفته چون روابط خوبی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دارد. هنگری از ابتدا از پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه و ارسال سلاح به اوکراین خودداری کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG