لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه و اوکراین حدود ۴۰۰ اسیر جنگی را مبادله کردند


اسیر اوکراینی پس از آزادی
اسیر اوکراینی پس از آزادی

روسیه و اوکراین با وجود تنش‌های ناشی از سقوط یک طیارهٔ ترانسپورتی نظامی روسیه در هفته گذشته، روز چهارشنبه ۳۱ جنوری (۱۱ دلو) حدود ۴۰۰ اسیر جنگی را مبادله کردند.

خبرگزاری اسوشیتد‌پرس گزارش داده است پس از سقوط طیارهٔ روسیه به تاریخ ۲۴ جنوری در نزدیکی مرز با اوکراین، برخی از مقام‌های روسی بطور علنی امکان مبادله اسیران در آینده را زیر سوال برده بودند.

با این حال، وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیهٔ گفت که مسکو و کیف هر کدام ۱۹۵ اسیر جنگی را مبادله کردند. اندکی پس از نشر این بیانیه، رییس جمهور اوکراین گفت که ۲۰۷ اوکراینی در این مبادله آزاد شده‌ اند.
در مورد تفاوت آمارهیچ توضیحی ارایه نشده است.

ولادمیر زیلینسکی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: "ما تک تک اوکراینی‌های اسیر را به یاد می‌آوریم، هم مبارزین و هم غیرنظامیان و ما باید همه آن‌ها را برگردانیم، ما روی این موضوع کار می‌کنیم."

دیمیترو لوبینتس، فعال حقوق‌بشر اوکراینی، در رسانه‌های اجتماعی گفت این پنجاهمین مبادله اسیران از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه است که در مجموع بیش از ۳۰ هزار اسیر جنگی به این کشور بازگردانده شده‌ اند.

روسیه روز چهارشنبه ۲۴ جنوری (چهار دلو) اتهام وارد کرد که نیروهای اوکراینی یک طیارهٔ ترانسپورتی نظامی روسی را سقوط دادند که در آن ۶۵ زندانی اوکراینی کشته شدند.

در یک واکنش سریع، زیلینکسی اتهامات مسکو را رد یا تایید نکرد، اما گفت که "روسیه با زندگی زندانیان اوکراینی، با احساسات خانواده‌های آنان و اجتماع ما بازی می‌کند".

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌ پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG