لینک های دسترسی

Breaking News

گرمای شدید سبب مسدود شدن مکاتب به روی میلیون‌ها شاگرد در پاکستان شد


پاکستان به دلیل گرمای شدید مکاتب را در بخش‌های این کشور به گونهٔ موقت مسدود کرد تا از کودکان در مقابل گرمازدگی حفاظت کرده باشد.

سازمان حفاظت از کودکان روز پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) گفت که دروازه‌های مکاتب به روی حد اقل ۲۶ میلیون کودک در این کشور که ۵۲ در صد شاگردان مکاتب ابتداییه، متوسطه و لیسه را تشکیل می‌دهند، از ۲۵ تا ۳۱ می مسدود خواهند ماند.

وزارت معارف ایالت پنجاب پاکستان گفته است که به دلیل موج گرما و بلند رفتن درجهٔ حرارت، تمامی مکاتب دولتی و خصوصی مسدود خواهد ماند. با آنهم، امتحانات بر اساس تقسیم اوقات تعیین شده اخذ خواهد شد.
روز پنجشنبه، داکتران در مراکز عمدهٔ شهری گفتند که صدها نفر را به دلیل گرمازدگی تداوی کرده اند.

این نخستین بار نیست که گرمای شدید فعالیت‌های آموزشی را در پاکستان مختل می‌کند. در سال ۲۰۲۲ مناطق جنوبی و جنوب غربی این کشور سیلاب‌های مدهشی را تجربه کرد که به دلیل تغییرات اقلیمی در جریان فصل باران‌های موسمی به وقوع پیوست و ۳۳ میلیون نفر را متاثر کرد و فعالیت‌های آموزشی را متوقف ساخت.

روبینا خورشید علم، دستیار صدر اعظم پاکستان، در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که پاکستان در میان کشورهای که از رهگذر تغییرات اقلیم متاثر شده اند، در جایگاه پنجم قرار دارد. او باران‌های شدید، سیلاب‌ها و گرمای شدید را ناشی از تغییرات اقلیمی قلمداد کرد.

او گفت که ۲۶ ناحیه در ایالت‌های پنجاب، سند و بلوچستان گرمای شدید را تجربه می‌کند و این موج گرما برای حد اقل یک هفتهٔ دیگر ادامه خواهد داشت.
علم به شهروندان پاکستان توصیه کرد تا در جریان ساعاتی که گرما به اوج می‌رسد، از روشنی آفتاب خود را دور نگهداشته و به اندازهٔ کافی آب بنوشند.
مقامات در پاکستان گفته اند که به دلیل تغییرات اقلیمی درجهٔ گرمای هوا در برخی از ساحات به حساب سانتیگراد نزدیک به ۵۰ درجه رسیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG