لینک های دسترسی

Breaking News

اف‌بی‌ای: گلوله‌باری در اطراف ترمپ 'ظاهراً تلاش برای ترور' بود


عکس آرشیف از دونالد ترمپ در حال سخنرانی در یک رویداد انتخاباتی در شهر لاس انجلس ایالت کلیفورنیا
عکس آرشیف از دونالد ترمپ در حال سخنرانی در یک رویداد انتخاباتی در شهر لاس انجلس ایالت کلیفورنیا

مردی با یک اسلحهٔ شبیه کلاشینکوف در حالی به سوی کلپ ورزشی گلف دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده نشانه گرفته بود که ترمپ در حال بازی گلف در این ورزشگاه بود.

مقام‌های امنیتی گفته‌اند که نیروهای محافظ ترمپ به سوی این مرد گلوله‌باری کردند و به گفتهٔ ادارهٔ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) این رویداد به صفت "تلاش برای ترور" ترمپ تحت پیگرد قرار دارد.

اف‌بی‌ای گفته است که در این رویداد به ترمپ یا کس دیگری آسیبی نرسیده است.

مقام‌ها که نخواستند نام شان فاش شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که فرد مسلح، پس از گلوله‌باری محافظان ترمپ، سلاح خود را به زمین گذاشت و سوار در موتر از ساحه فرار کرد، اما اندکی بعد در یک محلهٔ همجوار بازداشت شد.

چندین رسانهٔ امریکایی، به شمول اسوشیتدپرس، نیویارک تایمز و فاکس نیوز، از قول مقام‌هایی که از آنان نام نبرده اند، گزارش داده اند که مظنون بازداشت شده راین واسلی روت نام داشته، ۵۸ سال عمر دارد و باشندهٔ ایالت هاوایی است.

پس از گلوله‌باری روز یکشنبه، کلپ گلف ترمپ به گونهٔ قسمی مسدود شد و نیروهای محافظ رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ تدابیر امنیتی را در ساحه افزایش دادند.

ترمپ اندکی پس از این رویداد خطاب به حامیانش گفت: "گلوله‌باری در اطرافم صورت گرفت، اما پیش از آنکه شایعات از کنترول خارج شود، می‌خواهم نخست این را بشنوید: من مصوون و خوبم."

دو ماه پیش، در جریان کارزار انتخاباتی در ایالت پنسلوانیا، ترمپ در یک گلوله‌باری از ناحیهٔ گوش جراحت سطحی برداشت. از آن زمان به بعد تدابیر امنیتی وی افزایش یافته و در کارزارهای انتخاباتی خود از پشت محفظهٔ شیشه‌ای ضد گلوله سخنرانی می‌کند.

واکنش‌ها

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با نشر بیانیه‌ای گفت که در مورد "احتمال سوقصد علیه دونالد ترمپ" و تحقیقات مرتبط به این رویداد به وی گزارش داده شده است.

رییس جمهور بایدن در این بیانیه از کارکرد نیروهای امنیتی در زمینه مصوون نگهداشتن ترمپ و کسانی که در اطراف وی بودند، ستایش کرده و از اینکه به آنان آسیب نرسیده، ابراز خرسندی کرده است.

بایدن گفته است: "چنانچه بارها گفته ام، برای خشونت سیاسی یا برای هرگونه خشونت در کشور ما جایی وجود ندارد و به تیم خود رهنمایی کرده‌ام که اداره خدمات مخفی (اداره محافظت رجال برجسته) هر گونه منابع، قابلیت و تدابیر لازم محافظتی را داشته باشند تا مصوونیت رییس جمهور پیشین را تضمین کنند."

کاملا هریس، رقیب انتخاباتی ترمپ گفته که خرسند است از اینکه ترمپ مصوون است. او با نشر بیانیه‌ای گفته است: "خشونت در امریکا جایی ندارد."

لندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی و یکی از متحدان نزدیک ترمپ، در پیامی در ایکس نگاشته است که پس از این رویداد با ترمپ صحبت کرده است. گراهام گفته است: "ترمپ روحیهٔ خوبی داشت و او یکی از قوی‌ترین انسان‌هایی است که می‌شناسم."

قرار است ترمپ شام دوشنبه در مورد رمزارزها و پس از راه اندازی یک رمزارز از سوی پسرانش سخنرانی کند. او این سخنرانی را از اقامت خود در پام بیچ ایالت فلوریدا ایراد خواهد کرد.

سپس ترمپ به کارزارهای انتخاباتی خود برگشته و روز سه شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت میشیگن و روز چهارشنبه در رویداد دیگر در لانگ آیلند ایالت نیویارک اشتراک خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG