لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ پس از سوقصد به جانش از امریکا خواست که 'قوی و مصمم' باقی بماند


دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده، پس از سوقصد به جانش روز یکشنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) گفت که در شرایط کنونی بیش از هر وقت دیگر''مهم‌" است که کشورش قوی و مصمم ایستادگی کند و اجازه ندهد که شیطان پیروز شود.

ترمپ ضمن سپاسگزاری از دعای مردم پس از گلوله‌باری روز شنبه در گردهمایی انتخاباتی‌اش، گفت که در مقابل شرارت با استقامت ایستادگی می‌کند. او گفت: ''ازهمه برای افکار و دعاهای دیروز شما تشکر می‌کنم، زیرا فقط خداوند بود که از وقوع چیزهای غیرقابل تصور جلوگیری کرد.''

رییس جمهور پیشین امریکا علاوه کرد:‌ ''ما نخواهیم ترسید، اما در عوض در ایمان خود مقاوم و در برابر شرارت متمرد باقی می‌مانیم.''

ترمپ قرار است در هفته جاری به صورت رسمی به حیث نامزد حزب جمهوریخواهان معرفی شود و در مقابل جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا از حزب دموکرات، برای رسیدن به قصر سفید رقابت کند.

رییس جمهور پیشین امریکا گفت که مشتاقانه منتظر است تا روز پنجشنبه در کنوانسیون ملی حزب‌ جمهوریخواه در شهر ملواکی ایالت ویسکانسن سخنرانی کند.

در همین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، شام یکشنبه بار دیگر در مورد سوقصد به جان ترمپ از طریق تلویزیون سخنرانی کرد و خطاب به شهروندان امریکا گفت:‌ ''یک گام به عقب بروید."

بایدن افزود: ''در امریکا هیچ جایی به این نوع خشونت وجود ندارد. تلاش به ترور برخلاف همه چیزهایی است که ما به حیث یک ملت برای آن ایستادگی می‌کنیم، همه چیز. این [گلوله‌باری بر یک گردهمایی انتخاباتی] چیزی نیست که ما به عنوان یک ملت باشیم. امریکایی نیست و ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین [رویداد‌ها] رخ بدهد.''

بایدن که پلان دارد در مورد سوقصد به جان ترمپ صحبت بیشتر کند، همچنین گفت: ''ما باید منحیث یک ملت متحد باشیم. ما باید به عنوان یک ملت نشان بدهیم که کی هستیم."

در عین حال، نیروهای امنیتی امریکا آمادگی می‌گیرند تا به تاریخ ۱۳ جولای امنیت گردهمایی ترمپ را در شهر ملواکی ایالت ویسکانسن تامین کنند.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) روز یکشنبه گفت که "عامل دخیل" در سوقصد علیه ترمپ، توماس متیو کروکس نام داشته و ۲۰ سال عمر دارد. اما تا حالا انگیزه فرد مظنون به سوقصد علیه رییس جمهور پیشین مشخص نشده است.

گلوله باری روز شنبه که منجر به زخمی شدن ترمپ از ناحیه گوش شد، برجسته‌ترین خشونت سیاسی در بیش از چهار دهه تاریخ معاصر امریکا بود.

شاهدان گفته اند که ضارب مظنون پیش از آنکه به ضرب گلولۀ نیروهای امنیتی کشته شود، از بالای بام یک ساختمان در نزدیکی محل گردهمایی به سوی ترمپ گلوله‌باری کرد.

مرد مسلح توانست چهار یا پنج مرمی به سمت گردهمایی فیر کند و یک مرمی به گوش راست ترمپ برخورد کرد. در این گلوله‌باری یکی از شرکت کنندگان کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

کروکس که دو سال پیش از لیسه فارغ شد، به عنوان یک جمهوریخواه ثبت نام شده بود. اما بر اساس اسناد کمیسیون انتخابات فدرال، کروکس در سال ۲۰۲۱ میلادی زمانی که ۱۷ ساله بود، به ActBlue، یک کمیته سیاسی که برای سیاستمداران چپ‌گرا و دموکرات کمک مالی جمع‌آوری می‌کند، ۱۵ دالر اهدا کرده بود.

ترمپ که گلوله قسمت بالای گوش راستش را زخمی کرده است، در پستی در شبکه‌های اجتماعی نگاشته است که صحتش "خوب" است. او ناوقت شام شنبه از شفاخانه مرخص شد.

گلوله‌باری روز شنبه در گردهمایی انتخاباتی سوالاتی را در مورد محافظت اداره خدمات مخفی برای ترمپ مطرح کرده است.

اما اداره خدمات مخفی ایالات متحده ادعای برخی از حامیان ترمپ را رد کرد که گویا این اداره درخواست نیروهای امنیتی بیشتر را برای ترمپ رد کرده است.

در عین حال، رییس جمهور بایدن روز یکشنبه تعهد کرد که اداره خدمات مخفی تمام منابع و اقدامات محافظتی لازم را برای تضمین امنیت ترمپ فراهم خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG