لینک های دسترسی

Breaking News

فیفا: تقلب مشروعیت انتخابات را زیر سوال نبرده


بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان خبر می دهد که میزان تخطی ها و تقلب در این انتخابات امسال ریاست جمهوری و شورا های ولایت نسبت به انتخابات گذشته کمتر بوده است.

نادر نادری رئیس بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان می گوید که حضور بیشتر زنان، محیط انتخاباتی امن تر، پوشش گسترده رسانه ها از این روند و تشریک موارد مختلف انتخاباتی با ناظرین، این انتخابات را شفافیت بیشتر بخشیده است.

اما آقای نادری امروز در نشست خبری افزود که نهاد آنها بیش از ۷۰ در صد محلات رای دهی را در روز انتخابات نظارت نموده اند و بیشتر از ۱۱ هزار مورد تخطی، ناهنجاری و مشکلات را ناظرین آنها گزارش داده اند.

به گفتۀ مسئول این نهاد ناظر انتخاباتی از این جمله به تعداد ۲۶۰۰ مورد آن در سه روز گذشته به بررسی گرفته شده است که موارد تایید شده است.

آقای نادری گفت که تخلفات وتخطی ها موارد عمده یی است که میتواند چگونگی روند رای دهی را تحت تاثیر بیاورد اما پیمانه تخطی های این انتخابات نسبت به انتخابات گذشته خیلی کم بوده است.

انواع تقلب و دستبرد

کیفیت پائین رنگ در ۲۵۹ محل، اجازه ندادن به ناظرین در آغاز صبح در ۲۹۸ محل، کمبود اوراق رای دهی در ۷۵۹ محل، نصب تصاویر نامزدان در نزدیک ۹۶۶ محل رای دهی، مسدود شدن 1728 محل رای دهی ناوقتر از وقت معینه آن و باز شدن ۲۳۰۵ محل یک ساعت ناوقتر از وقت معین آن مواری است که ناظرین فیفا گزارش داده اند.

به گفته آقای نادری، ناظرین آنها از ۳۲۳ مورد تهدیدات مخالفین مسلح دولت در روز انتخابات گزارش داده اند امامیزان تهدیدات به اندازه نبوده که روی روند رای دهی تاثیر خود را میگذاشت.
به اساس گزارش ها، ۴۳۷ محل رای دهی به سبب تهدیدات مسدود شده است که بیشترین آن در ولایتهای لغمان،ننگرهار وغورمیباشد.

اما رییس کمیسیون مستقل انتخابات در روز رای دهی گفته بود که از جمله 6423 مرکز رای دهی به تعداد ۲۱۱ مرکز رای دهی دیگر نیز به دلیل تهدیدات امنیتی در روز رای دهی مسدود شده بود.
فیفا: تقلبات و تخلفات مشروعیت انتخابات را تهدید نمیکند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00
ولی رییس فیفا میگوید که مشاهدین دیده اند که در ۵۰۷ محل رای دهی مردان به عوض زنان رای داده اند که بیشتر در ولایتهای پکتیا،پکتیکا،غور وننگرهار میباشد ودر ۹۹۸ محل رای دهی افراد زیر سن رای داده اندکه بیشترین آن در ولایتهای تخار، کابل، بغلان، بلخ و بدخشان می باشد.

آقای نادری گفت که همه تخطی های که صورت گرفته با اسناد و شواهد به کمیسیون شکایات انتخاباتی تسلیم داده میشود.

تعهد رسیدگی به تقلب

روسای کمیسیونهای انتخاباتی امروز در نشست مشترک خبری تعهد نمودند که موارد تقلب را به صورت جدی پیگیری نیمایند و آرای تقلبی را جدا سازند.

محمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این کمیسیون تعهد مینماید که درقسمت بررسی از تقلب کوتاهی نمیکند وآرای ناپاک را از آرای پاک جدا نماید.

عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز گفت که اگر کمیسیون انتخابات درقسمت بررسی تقلب وتخطی در آرای تقلبی کوتاهی کرد کمیسیون شکایات نمیگذارد که این حماسه مردم افغانستان با تقلب خراب شود.

اما وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات به آنها تعهد نموده که این گامها را میبردارد وآرای تقلبی را شناسایی میکند.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که آنها شکایات را به چهار کتگوری تقسیم کرده ودر حال حاضر این کمیسیون مصروف بررسی شکایاتی اند که میتواند بالای این روند تاثیر بگذارد ومیتواند که آرا را باطل بسازد.
XS
SM
MD
LG