لینک های دسترسی

Breaking News

کمیشنر عالی ملل متحد خواستار تمدید اقامت مهاجران افغان در پاکستان شد


دیدارشهباز شریف، صدراعظم پاکستان (راست) با فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان
دیدارشهباز شریف، صدراعظم پاکستان (راست) با فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان

فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان با شهباز شریف، صدراعظم پاکستان در مورد وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان گفتگو کرده است.

گراندی امروز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: "از شهباز شریف صدراعظم [پاکستان] سپاسگزارم که مرا پذیرفت تا در مورد وضعیت مهاجران افغان که توسط پاکستان میزبانی شده است و نیاز به یافتن راه‌های حل عادلانه و پایدار برای این موضوع با حمایت جامعه جهانی صحبت کنم."

در همین حال، فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در سفرش به پاکستان علاوه بر شهباز شریف، با امیر مقام، وزیر سرحدات پاکستان نیز دیدار کرده است.

امیر مقام به تاریخ هشتم جولای (۱۸ سرطان) به صدای امریکا گفت که گراندی از او خواسته است که دولت پاکستان باید اقامت مهاجران افغان را تمدید کند.

او افزود که وزارت خارجهٔ پاکستان خلاصه‌ای از تمدید کارت POR مهاجران افغان مقیم پاکستان را به حکومت ارسال کرده و در دستور کار جلسه روز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) کابینه مرکزی قرار دارد. به گفتۀ امیر مقام "احتمال زیاد است" که مدت اقامت مهاجرین تمدید شود.

همچنان این مقام پاکستانی گفت که گراندی در دیدار با وی گفته است که در ماه اکتوبر سال روان میلادی، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌خواهد نشستی را به منظور تدوین راهکاری برای مهاجران افغان برگزار کند.

دیدار گراندی با مهاجران

فلیپو گراندی که برای دو روز به پاکستان سفر کرده است، روز دوشنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان) با مهاجرین افغان در کمپ‌های هریپور و پشاور خیبر پشتونخواه دیدار و گفتگو کرده است.

محمد ابراهیم، یک مسوول کمپ مهاجران افغان در هریپور به بخش پشتوی صدای امریکا گفت که گراندی یک روز با آنان سپری کرده و از مشکلات شان پرسیده است.

او افزود که آنان مشکلات خود را به صورت مکتوب به گراندی سپرده اند که ایجاد تسهیلات در خط دیورند برای اقوام دو طرف این خط فرضی، تمدید کارت‌های اقامت مهاجران مقیم پاکستان، ایجاد مراکز بیشتر صحی در کمپ‌های مهاجران و افزایش کارمندان صحی در این مراکز در صدر آن قرار دارد.

محمد ابراهیم گفت که آنان خواستار ایجاد دانشگاه‌ها برای تحصیلات عالی دختران مهاجر نیز شده اند.

همچنان دارندگان کارت پی‌اوآر خواسته اند که باید اجازه خرید زمین، دوکان و خانه را به نام خود داشته باشند و راه‌های منتهی به کمپ‌ها که بیشتر آن خامه است، قیرریزی شود.

بریالی میاخیل، رییس شورای مهاجران افغان در پشاور که با گراندی دیدار کرده، به صدای امریکا گفت که تمرکز این دیدار بیشتر روی تمدید کارت‌های اقامت مهاجران افغان و توزیع شناسنامه پاکستانی به آن افغان‌هایی بود که دختران یا پسران شان با شهروندان پاکستانی ازدواج کرده اند.

او افزود: "محکمه عالی پاکستان دستور داده است که برای مردمی تابعیت داده شود که در اینجا ازدواج کرده اند. این قانون پاکستان نیز است."

به گفتۀ میاخیل، علاوه بر این، نمایندگان مهاجران افغان در پشاور با فیلیپو گراندی، در مورد مشکل تحصیلات عالی دختران، و توزیع کارت صحی برای مهاجران – که برای معالجه رایگان به پاکستانی‌ها داده می‌شود – نیز صحبت صورت گرفته است.

سفر رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که مهلت کارت‌های اقامت مهاجران افغان مقیم پاکستان به تاریخ ۳۰ جون (۱۰ سرطان) به پایان رسید.

حکومت پاکستان در سال ۲۰۰۶ به ۱.۳ میلیون مهاجر افغان مقیم آن کشور کارت پی‌اوآر توزیع کرد. این کارت‌ها از آن زمان تا اکنون پنج بار منقضی شده است.

بر اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در مورد پناهندگان، ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند، که از میان آنان ۱.۴ میلیون مهاجر کارت‌های اقامت داشته و ۱.۳ میلیون دیگر فاقد اسناد اند.

گروه

XS
SM
MD
LG