لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین کشتی حامل کمک‌های بشری به سواحل غزه رسید


نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی برای فلسطینیان جنگ زده روز جمعه ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) از قبرس به سواحل نوار غزه رسید.

مسوولان موسسه خیریه اسپانیایی موسوم به "آغوش باز" اعلام کردند که این کشتی با ۲۰۰ تن مواد غذایی و کمک های دیگر که صبح روز سه شنبه بندر لارناکا در قبرس را ترک کرده بود، به غزه رسیده و تخلیهٔ محموله‌های آن آغاز شده است.

لیندا راس، سخنگوی موسسه خیریه امریکایی که با موسسه "آغوش باز" همکاری می کند، گفت: "آشپزخانهٔ مرکزی جهان در حال تخلیه بارها است."

آغوش باز، موسسه خیریهٔ اسپانیایی، به همکاری یک سازمان غیردولتی امریکایی به نام "آشپزخانه مرکزی جهانی" این کشتی را به غزه فرستاده است.

اردوی اسراییل گفته است که نیروهای خود را برای "تامین امنیت منطقه" مستقر کرده و افزود: "کشتی تحت یک بازرسی امنیتی جامع قرار گرفت."

سازمان های امدادرسانی نسبت به قحطی در غزه هشدار داده اند و به همین دلیل برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده، روند رسانیدن کمک ها را از طریق هوا آغاز کردند و همچنین تلاش کردند تا دهلیزی آبی برای انتقال کمک ها را ایجاد کنند.

موفقیت این مسیر دریایی جدید می‌تواند به کاهش بحران گرسنگی در غزه کمک کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها هزار غیرنظامی فلسطینی در غزه با سوء تغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی کودکان در شفاخانه‌های شمال غزه از شدت گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال، سازمان‌های امدادرسانی بارها هشدار داده‌اند که کمک‌های دریایی و هوایی نمی‌تواند پاسخگوی کل نیازهای ساکنان غزه باشد.

سازمان ملل متحد می‌گوید کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه از بحران غذایی رنج می‌برند و یک‌چهارم آنها به ویژه در شمال غزه در آستانه قحطی هستند.

در همین حال مقامات وزارت صحت غزه از کشته شدن ٢١ تن و زخمی شدن ۱۵۰ نفر دیگر در صف توزیع کمک‌های بشردوستانه در غزه خبر داده است.

حماس مدعی است که نیروهای اسراییلی پنجشنبه شب با گلوله‌باری به سوی صف کسانی که در انتظار دریافت کمک‌ها بودند، عامل این حادثه شده است، اما اسراییل این اتهام حماس را رد کرده است.

از سوی دیگر اسراییل پیشنهاد جدید گروه حماس برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و برقراری آتش‌بس در غزه را مبتنی بر مطالبات غیرواقعی دانسته و رد کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، پیشنهاد حماس شامل آزادی گروگان‌های اسراییلی در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی است که ۱۰۰ تن از آنها در حال گذراندن حبس ابد هستند.

گروه

XS
SM
MD
LG