لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: ایتلاف استخباراتی "پنج چشم" در قضیهٔ قتل رهبر سیک‌ها با کانادا کمک کرد


دیوید کوهن، سفیر امریکا در کانادا، می‌گوید که جستن ترودو، صدر اعظم کانادا، ادعای دست‌داشتن هند در قتل یک رهبر سیک‌ها در این کشور را بر اساس اطلاعات استخباراتی کرده است که اتحاد اطلاعاتی "پنج چشم" در اختیار اوتاوا گذاشته است.

کوهن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی کانادا (CTV) گفته است که همکاران استخباراتی پنج چشم (Five Eyes) معلومات را به اشتراک گذاشتند که در صدور بیانیۀ صدر اعظم کانادا کمک کرد.

مقامات کانادایی روز پنجشنبه گفتند که معلومات در مورد احتمال دست‌داشتن هند در ترور هردیپ سینگ نیجار، یک رهبر سیک‌ها، را از طریق نظارت دپلومات‌های هندی در کانادا به دست آوردند. آنان گفتند که برخی اطلاعات استخباراتی را یک متحد بزرگ در اختیار شان گذاشته، اما از او نام نبردند.

در ایتلاف تشریک اطلاعات استخباراتی "پنج چشم" آسترالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده شامل است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) گفت که انتظار دارد حکومت هند در تحقیقات در مورد دخالت احتمالی عوامل حکومت هند در قتل هردیپ سینگ نیجار، شهروند کانادا، با این کشور همکاری کند.

بلینکن به خبرنگاران گفت: "ما عمیقاً در مورد اتهاماتی که صدراعظم ترودو مطرح کرده است، نگران استیم. مهم است تا هند با کانادایی‌ها در این تحقیق کار کند. ما می‌خواهیم شاهد پاسخگویی باشیم."

پیش از این، قصر سفید نیز از این موضوع ابراز نگرانی کرده بود. بلینکن گفت که در حال رایزنی نزدیک با همتایان کانادایی خود در این مورد است.

حکومت کانادا هنوز معلومات در مورد ادعاهای صدر اعظم این کشور را همگانی نکرده است، اما پس از آنکه ترودو هفتهٔ گذشته ادعا کرد که شاید حکومت هند در قتل نیجار دست داشته باشد، روابط بین دو کشور به حدی سرد شده که در تاریخ سابقه نداشته است.

هردیب سینگ نیجار که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، در بیرون از یک معبد در گلوله‌باری دو فرد نقاب‌پوش کشته شد.

نیجار برای ایجاد یک کشور مستقل به نام خالستان برای سیک‌های هند که بخش‌هایی از شمال هند و شاید بخشی از پاکستان را شامل می‌شود، مبارزه می‌کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG