لینک های دسترسی

Breaking News

چهار سرباز ارمنستانی در جریان درگیری با نیروهای‌ آذربایجانی کشته شدند


مقامات ارمنستان و آذربایجان روز جمعه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) گفتند که در اثر درگیری مسلحانه میان دو کشور چهار سرباز ارمنستانی کشته و سه سرباز آذربایجانی زخمی شدند؛ دو کشور یک دیگر را به آغاز درگیری متهم کرده اند.

تنش‌ها میان باکو و ایروان در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، زیرا دو جناح متخاصم یک دیگر را به آغاز حملات سرحدی متهم می‌کنند.

وزارت دفاع ارمنستان گفته است که ''در اثر اقدام تحریک آمیز آذربایجان چهار سرباز از جناح ارمنستان کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.'' پیش از این، وزارت دفاع ارمنستان از کشته شدن دو سرباز خود خبر داده بود.

این وزارت قبلاََ گفته بود که آذربایجان به مواضع ارمنستان در نزدیکی شهر سوتک واقع در ۱۰ کیلومتری سرحد آذربایجان حمله کرده بود.

در همین حال، آذربایجان گفته است که دو سرباز آن کشور در نتیجهٔ حمله طیاره‌های بی‌سرنشین در منطقه کلبجر در آن سوی سرحد زخمی شدند و یک سرباز دیگر در درگیری مرزی زخمی شد.

وزارت دفاع آذربایجان گفت: ''ما اعلام می کنیم که تمام مسوولیت تنش و پیامدهای آن به دوش رهبری نظامی‌سیاسی ارمنستان است.''

دو کشور متخاصم همواره یکدیگر را برای آغاز خشونت و انتشار اطلاعات نادرست متهم می کنند.

درگیر‌های اخیر به مثابهٔ یک ضربه دیگر به دستیابی صلح میان دو جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق پنداشته می‌شود، دو کشوریکه از چندین دهه‌ به اینسو بر سر منطقه نگورنی قره باغ درگیر منازعهٔ خونین بوده اند.

منطقهٔ نگورنی قره‌باغ از دهه‌ها به اینسو نقطهٔ تنش و جنگ میان این دو همسایه بوده است و بر سر آن تا اکنون دو بار - در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰- با هم جنگیده اند.

ارمنستان آذربایجان را به مسدود کردن راه مواصلاتی مواد غذایی و کمک به شهرهای ارمنستان در منطقه کوهستانی قره باغ از طریق دهلیز لاچین، یگانه جاده‌ای که ارمنستان را به منطقه متصل می کند، متهم کرده است.

ارمنستان از طریق دهلیز لاچین به ۱۲۰هزار ارمنی که در ساحۀ کوهستانی قره باغ زندگی می‌کنند، مواد مورد نیاز می‌فرستاد.

انسداد دهلیز لاچین نگرانی‌هایی را در مورد بحران بشری در منطقه ایجاد کرده است. ساکنان این مناطق از کمبود مواد غذایی و مشکلات اساسی در دسترسی به خدمات صحی شاکی بوده اند.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

ارمنستان و گروه‌‌های امداد رسان بین المللی هشدار داده اند که وضعیت انسانی در این منطقه کوهستانی به دلیل کمبود غذا و ادویه رو به وخامت گرایده است.

با وجود تلاش‌ها به وساطت اتحادیهٔ اروپا، ایالات متحده و روسیه، این دو کشور قادر به دستیابی به یک راه حل صلح پایدار نشده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG