لینک های دسترسی

Breaking News

برازیل برای ششمین بار قهرمان جام جهانی فوتسال شد


تیم های فوتسال ارجنتاین و برازیل برای نخستین بار در دور نهایی جام جهانی فوتسال به مصاف هم رفتند.
تیم های فوتسال ارجنتاین و برازیل برای نخستین بار در دور نهایی جام جهانی فوتسال به مصاف هم رفتند.

جام جهانی فوتسال اوزبیکستان امروز یکشنبه ششم ماه اکتوبر، پیروزی تیم ملی فوتسال برازیل در برابر ارجنتاین به پایان رسید.

تیم های ملی فوتسال برازیل و ارجنتاین، دو رقیب دیرینۀ فوتبال و فوتسال امریکای جنوبی و جهان، برای نخستین بار در دور نهایی جام جهانی فوتسال به مصاف هم رفتند.

هر دو تیم یک بازی نفس‌گیر، تکتیکی و پر از هیجان را به نمایش گذاشتند. تیم برازیل توانست با حفظ برتری خود در این جام، در نیمۀ نخست به دو گول تکتیکی دست یابد، اما ارجنتاینی ها نیز کم نیآورده و حملات دیدنی را بر دروازۀ برازیل طرح ریزی کردند.

در دقیقۀ هژده نیمۀ نخست بازی، دروازه بان ارجنتاین ضربۀ سهمگین ایستگاهی مهاجم برازیلی را مهار کرد و نگذاشت قبل از پایان نیمۀ نخست دروازۀ تیم ارجنتاین برای سومین بار باز شود.

فضای بازی قهرمانی زمانی تغییر کرد که ارجنتاینی ها در حالیکه کمتر از دو دقیقه تا پایان بازی مانده بود نتیجه رقابت را دو مقابل یک ساختند. پس از این گول تلاش ارجنتاین برای برابر ساختن رقابت شدت گرفت اما برازیلی ها آخرین ثانیه های بازی را سرسختانه دفاع کردند و نگذاشتند ارجنتاینی ها به دومین گول بازی دست یابند.

شایان ذکر است که کارکردگی دروازه بان تیم ملی برازیل در مهار ضربات تکتیکی و سهمگین مهاجمین ارجنتاین نقش برازندۀ در این نتیجه داشت.

این رقابت در نهایت با نتیجۀ ۲ - ۱ به نفع برازیل به پایان رسید. برازیل با این پیروزی به ششمین قهرمانی اش در جام جهانی فوتسال دست یافت و ریکارد تازه‌ای را در تاریخ جام های جهانی فوتسال به نام خود رقم زد.

اما ارجنتاین برای دو بار پیهم جایگاه نایب قهرمان این جام را از آن خود کرد و دستش از رسیدن به جام جهانی کوتاه ماند.

برازیل که یکی از تیم‌های مطرح و محبوب برای رسیدین به دور قهرمانی جام جهانی فوتسال بود، در سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ نیز قهرمان این جام شده بود.

رقابت میان تیم های ملی فوتسال فرانسه و اوکراین برای کسب مقام سومی و مدال برونز
رقابت میان تیم های ملی فوتسال فرانسه و اوکراین برای کسب مقام سومی و مدال برونز

در رقابت برای کسب مقام سوم جام جهانی فوتسال، تیم ملی فوتسال اوکراین با انجام یک بازی "شگفت‌آور" تیم ملی فرانسه را غافلگیر کرد و با نتیجۀ پر گول ۷ – ۱ فرانسهای ها را شکست داد و مدال برونز این جام را به خانه برد.

مبصرین فوتسال تیم ملی اوکراین را یک تیم کارکشته می دانستند اما رسیدن این تیم تا جایگاه سومی جام جهانی برای بسیاری هواداران و مبصرین فوتسال "دور از انتظار" بود.

اما ناگفته نماند که جام جهانی فوتسال اوزبیکستان نتایج شگفت‌آوری را نیز با خود داشت که می توان از شکست پرتگال مدافع قهرمانی جام جهانی توسط قزاقستان یاد آوری کرد.

نظری به کارکرد تیم افغانستان در جام جهانی

در جریان این رقابت ها که از ۱۴ سپتمبر به اینسو در شهر های تاشکند، بخاران و اندیجان اوزبیکستان جریان داشت، ۲۴ تیم در شش گروه به مصاف هم رفتند که در آن تیم فوتسال افغانستان برای نخستین بار در این جام حضور یافته بود.

تیم افغانستان در گروه (ج) با تیم های ارجنتاین، اوکراین و انگولا بازی کرد که با یک پیروزی و تفاضل کمتر گول ها قادر شد به دور حذفی این جام صعود کند.

مجید مرتضایی، سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان در صحبت خود پس از رویارویی با انگولا گفت که گروه (ج) قویترین گروه این جام است و آن را "گروه مرگ" نامید.

شماری از مبصرین فوتسال مثل محمود سیدی، کمک مربی پیشین تیم ملی فوتسال افغانستان نیز تاکید کرده بود که افغانستان با تیم های قدرتمند و تکتیکی رو است و تلاش زیادی می طلبد تا از گروه صعود کند.

بااینحال به باور مبصرین تیم ملی فوتسال افغانستان در این جام "خوب درخشید و تنها کم تجربه بودن بازیکنان تیم باعث شد در رقابت حذفی با پاراگوای مغلوب شوند."

کارشناسان فوتسال به این باور اند که فدراسیون فوتبال افغانستان "یک تیم جوان میدان دیدۀ خوب جام جهانی" را در عرصۀ فوتسال در اختیار دارد و برای رشد و ترقی این تیم و سایر رده های سنی فوتسال "بایست تلاش بیشتر به خرج داده شود تا افغانستان نه تنها در جام جهانی چهار سال بعد بلکه در رقابت های آسیایی و منطقه‌یی بتواند بهتر از ۲۰۲۴ اوزبیکستان بدرخشد."

گروه

XS
SM
MD
LG