لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات صحت غزه:‌ پس از حمله بر یک مکتب، ۵۰ کشته به یک شفاخانه منتقل شدند


بخشی از نوار غزه که در حملات اخیر اسراییل ویران شده است.
بخشی از نوار غزه که در حملات اخیر اسراییل ویران شده است.

مقامات شفاخانه‌ای در نوار غزه روز جمعه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) گفتند که پس از حمله بر یک مکتب، اجساد نزدیک به ۵۰ نفر به این شفاخانه منتقل شدند.

محمد ابوسلمیه، رییس شفاخانه الشفا گفت:‌ "نزدیک به ۵۰ شهید از داخل مکتب البراق در منطقهٔ النصر در غزه پس از حملات میزاییلی و توپخانه‌ای که صبح امروز این مکتب را هدف قرار داد، پیدا شدند."

در عین حال،‌ جمعیت هلال احمر فلسطین روز جمعه گزارش داد که تک تیراندازان اسرییلی شفاخانه القدس در شهر غزه را هدف قرار دادند که در نتیجه آن دستکم دو نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

جمعیت هلال احمر فلسطین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در میان قربانیان، فلسطینی‌هایی شامل اند که به شفاخانهٔ‌ القدس پناه آورده اند.

ابوسلمیه،‌ اسراییل را مقصر این حملهٔ مرگبار قلمداد کرده است، اما مقامات اسراییل بلافاصله در مورد این حمله تبصره نکرده اند.

خبرگزاری فرانس پرس با مقامات نظامی اسراییل تماس گرفته تا در مورد این حملات تبصره کنند، اما مقامات نظامی اسراییل گفته‌اند که نمی‌توانند در مورد مناطقی صحبت کنند که عملیات آنان در آنجا ادامه دارد، زیرا ارایه معلومات ممکن است نیروها‌ی آنان را در معرض خطر قرار بدهد.

مقامات فلسطینی روز جمعه گزارش دادند که حمله مرگبار به بزرگترین شفاخانه زمانی رخ داد که ده‌ها هزار نفر به دلیل درگیری میان اسراییل و گروه حماس به این مرکز صحی پناه آورده اند.

مقامات نوار غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد، نیز گفته اند که در حملات اسراییل که بر مجتمع شفاخانه صورت گرفته، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند، اما خبرگزاری فرانس پرس نتواسته صحت و سقم این گزارش را از منابع مستقل تایید کند.

مقامات اسراییل روز پنجشنبه گزارش دادند که درگیری‌های شدید در نزدیکی این شفاخانه جریان دارد و ادعا کرده اند که در جریان این زد و خورد، ده‌ها تندرو حماس کشته و تونل‌های مربوط به این گروه نیز تخریب شدند، تونل‌هایی که اردوی اسراییل ادعا دارد حماس از آنان بر ضد اسراییل استفاده می‌کند.

مقامات اسراییل به صورت مکرر گروه حماس را متهم به استفاده از شفاخانه‌ها کرده است، به خصوص شفاخانهٔ الشفا تا به گفتهٔ نظامیان اسراییل، تندروان این گروه بتواند حملات خود را بر ضد اردوی آن کشور سازماندهی کنند، اما مقامات حماس این اتهام را رد کرده اند.

در همین حال شاهدان به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که صد‌ها نفر که به شفاخانهٔ الرنتیسی در شهر غزه پناه برده‌ بودند، پس از آن مجبور به ترک این شفاخانه شدند که نظامیان اسراییلی این شفاخانه را با تانک و موترهای نظامی محاصره کردند.

با تشدید حملات اسراییل بر غزه، گروه حماس نیز روز جمعه گفت که بالای یک مرکز تجارتی تل البیب حملات راکتی را انجام داده است، اما تا حالا در مورد تلفات احتمالی این حملات گزارشی در دست نیست.

ملل متحد خواستار پایان دادن به "کشتار دسته جمعی " در نوار غزه شد و اعلام کرد که "با خاک یکسان کردن تمام منطقه پاسخی برای جنایات فاحش که حماس مرتکب شده است، نیست."

فیلیپ لازارینی، رییس دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی، گفته است که تشدید حملات اسراییل موجب می‌شود تا نسل جدیدی از فلسطینی‌های آسیب دیده به وجود بیاورد که "احتمالاً به چرخه خشونت ادامه بدهد. کشتار دسته جمعی به سادگی باید متوقف شود."

لازارینی روز جمعه همچنین گفت که از آغاز جنگ در نوار غزه تا حالا بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان این سازمان در جنگ غزه کشته شده اند.

او در صفحهٔ‌ ایکس خود نوشته است که در جریان یک ماه،‌ بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی که شامل والدین، معلمان، نرس‌ها، داکتران و کارمندان حمایتی کشته شده اند.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییل حملات شدیدی را بر نوار غزه راه اندازی کرده اند که علاوه به کشته شدن هزاران نفر، ده‌ها هزار فلسطینی مجبور شده اند از شمال غزه به جنوب این منطقه آواره شوند.

پس از حملهٔ حماس به تاریخ هفتم اکتوبر، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحی نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده است که که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG