لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش قطر برای آزادی برخی گروگانان اسراییلی از چنگ حماس


به گفتهٔ منابع آگاه، مذاکرات با میانجی‌گری قطر برای آزادی ۱۰ تا ۱۵ گروگان اسراییلی از چنگ حماس در ازای توقف یک یا روزهٔ جنگ در غزه ادامه دارد.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته است که مذاکرات با ایالات متحده هماهنگ شده و افزوده که توقف بشردوستانهٔ درگیری به حماس اجازه می‌دهد تا جزییات همه گروگان‌های غیرنظامی را جمع‌آوری کرده و آزادی ده‌ها گروگان را تضمین کند.

پس از آنکه گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی کم و بیش ۱۴۰۰ نفر را کشت، حدود ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفت.

نظامیان اسراییلی نیز در حملات تلافی‌جویانه به گونۀ پیهم غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که زیر کنترول گروه حماس است، از کشته شدن بیش از ۱۰۸۰۰ فلسطینی، به شمول ۴۰۰۰ کودک، در اثر حملات اسراییل خبر داده است. هرچند هیچ نهادی آمار تلفات را در غزه مستقلانه تایید نکرده است.

این منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت: "تعداد دقیق (گروگانانی که باید آزاد شوند) هنوز در این مرحله نامشخص است."

یک منبع امنیتی دیگر نیز گفته است که انتظار می رود در هفته آینده در ازای آزادی گروگان‌ها، آتش بس ۲۴ تا ۴۸ ساعته نافذ و یا هم ساحهٔ عملیاتی محدود ساخته شود.

این منبع گفت که ایالات متحده و سایر کشورها فشارها را بر اسراییل افزایش داده اند تا به آتش‌بس بشردوستانه توافق کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز روز سه شنبه گفت که در یک تماس تیلفونی با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در مورد توقف جنگ برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند در غزه صحبت کرد.

افزون بر این، ادارات سازمان ملل متحد و ادارات امداد رسان بین المللی نیز با نشر یک اعلامیهٔ مشترک خواهان آتش‌بس فوری شدند تا کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه فراهم شود.

با وجود تقاضا‌های سرمنشی ملل متحد، سایر رهبران جهان، سازمان‌های امداد رسان بین المللی مبنی بر آتش در غزه، نتنیاهو بار دیگر تاکید کرده است که از آتش‌بس حمایت نمی‌کند. او گفت:‌ ''بدون رهایی گروگان‌ها،‌ آتش‌بس در غزه وجود نخواهد داشت."

اما صدراعظم اسراییل افزود که کشورش ممکن است به توقف حملات توافق کند تا کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود و یا هم اجازه بدهد تا گروگان‌ها، قلمرو محاصره شدهٔ فلسطین را ترک کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG