لینک های دسترسی

Breaking News

پرتاب غذا از هوا در غزه جان پنج نفر را گرفت


تلاش‌های بین‌المللی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق آب زمانی افزایش یافت که پرتاب غذا از طریق هوا سبب کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر شد.

شرایط وخیم پس از گذشت بیش از پنج ماه درگیری در غزه و محدودیت‌های دسترسی زمینی توسط اسراییل، برخی از کشورها را وادار کرده تا مواد غذایی و سایر کمک‌ها را بر فراز نوار محاصره شده غزه پرتاب کنند، اما نقص در فراشوت، عملیات اخیر را مرگبار کرد.

محمد الشیخ، سرپرست بخش عاجل شفاخانهٔ الشفا شهر غزه گفت: "پنج فلسطینی کشته و ۱۰ فلسطینی در شمال کمپ آوارگان ساحلی الشاطی زخمی شدند."

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که او و برادرش به امید دریافت "یک بوجی آرد" کمک‌های هوایی را دنبال می‌کردند که ناگهان چتر یکی از این بسته‌ها باز نشد و مانند میزایل سقوط کرد و به خانه‌ای اصابت کرد.

اردوی اردن و یک مقام دفاعی ایالات متحده گفته اند که این حادثه در نتیجه پرتاب غذا توسط طیاره‌های این دو کشور صورت نگرفته است.

در عملیات پرتاب غذا از طریق هوا کشورهای بلجیم، مصر، فرانسه و هالند نیز شامل استند.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه هشتم مارچ (۱۸ حوت) ابراز امیدواری کرد که یک دهلیز آبی بتواند در رساندن کمک‌های بشری به غزه ممد واقع شود.

درلاین گفت که یک محموله آزمایشی ممکن است تا روز یکشنبه از قبرس راهی غزه شود. حکومت قبرس از ماه ها به اینسو برای ایجاد این دهلیز تلاش دارد.

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا این اظهارات را پس از بیان کرد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ به اردوی این کشور دستور داد تا برای رسانیدن کمک‌های بشری در غزه یک بندر موقت ایجاد کند.

این در حالی است که باشندگان غزه با کمبود شدید مواد غذایی مواجه بوده و سازمان‌های بین المللی از افزایش گرسنگی و مرگ و میر کودکان به دلیل سوی تغذیه هشدار داده اند.

ادارات سازمان ملل متحد خواستار افزایش دسترسی زمینی شده اند و اصرار دارند که ارسال کمک‌ها از طرق هوایی یا آبی ناکارا بوده است.

در همین حال انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه گفت که به حماس بستگی دارد که با آتش‌بسی موافقت کند که اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را بدهد و راه را برای گفت‌وگوها درباره "راه‌حلی پایدار" برای پایان دادن به درگیری‌ها هموار کند.

بلینکن پیش از دیدار با همتای ترکی خود در واشنگتن گفت که ایالات متحده همچنان برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کند.

او گفت: "مشکل حماس است. مشکل این است که آیا حماس با برقراری آتش‌بسی که به نفع همه خواهد بود، موافقت خواهد کرد یا نه."

وزیر امور خارجه امریکا افزود: "تصمیم به دست آنها (حماس) است. به شدت روی آن کار می‌کنیم و خواهیم دید که آنها چه می‌کنند."

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نوار غزه را محاصره و آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن بیش از ۳۰ هزار۸۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است. حملات اسراییل همچنان سبب آواره شدن حدود دو میلیون فلسطینی شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG