لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: شهرک نشینان اسراییلی مانع عمده راه حل منازعه میان اسراییل و فلسطینی‌ها اند


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه پنجم مارچ (۱۵ حوت) گفت که شهرک نشینان اسراییلی یکی از موانع عمده فرا راه حل منازعه میان اسراییل و فلسطینی‌ها استند.

اردوغان افزود:‌ ''یکی از بزرگترین مشکل حل [منازعه میان اسرییل و فلسطین] اقدامات غاصبان به نام شهرک نشینان است که به سرزمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها هجوم برده و دزدی کرده اند.''

اردوغان این موضوع را در یک کنفرانس خبری در حالی بیان کرد که محمود عباس، رییس اداره خود گردان فلسطین، از ترکیه بازدید می‌کند. عباس برای گفتگو در مورد جنگ غزه و تلاش‌های مصالحه بین گروه‌های فلسطینی در ترکیه به سر می‌برد.

رییس جمهور اردوغان که به حامی سرسخت از آرمان فلسطین معروف است، همچنین خواهان دسترسی نامحدود مسلمانان به مسجد الاقصی در بیت المقدس در ماه رمضان شد. ماه رمضان قرار است به تاریخ ۱۰ یا ۱۱ مارچ آغاز شود.

اردوغان گفت: ''خواسته‌های سیاستمداران تندرو اسراییلی برای محدود کردن ورود مسلمانان [به مسجد الاقصی]... کاملاً مزخرف است. پیامد‌های چنین حرکت بدون شک جدی خواهد بود."

محمود عباس، رییس اداره خود گردان فلسطین، نیز گفت که "در آستانه آغاز ماه رمضان قرار داریم. به خوبی معلوم است که شهرک نشینان افراطی به [مسجد] الاقصی می روند و در آنجا حمله می کنند.''

ده‌ها هزار مسلمان همه ساله در محوطه مسجدالاقصی نماز ادا می‌کنند. مسجد الاقصی در بالای آنچه یهودیان آنرا کوه معبد، مقدس‌ترین عبادتگاه یهودیان، می‌نامد، اعمار شده است. این محل هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان یک مکان مقدس است.

ماه رمضان امسال مصادف با تهاجم نظامی دوامدار اسراییل به نوار غزه است، حملاتی که پس از حمله گروه حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل آغاز شد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل که راست‌گرای افراطی است، اخیرا گفت که ساکنان فلسطینی کرانه غربی در ماه رمضان نباید اجازه ورود به بیت المقدس را داشته باشند و در آنجا نماز بخوانند.

در همین حال، ایالات متحده از اسراییل خواسته است تا به مسلمانان اجازه بدهد که در مسجدالاقصی عبادت کنند.

روابط میان ترکیه و اسراییل پس از آغاز جنگ غزه رو به تیرگی نهاده و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، به یکی از منتقدین سرسخت بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، مبدل شده است.

رییس جمهور ترکیه نتنیاهو را با ادولف هتلر، صدراعظم و دیکتاتور آلمان در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰،‌ مقایسه کرده و از متحدین غربی اسراییل خواسته است تا حمایت شان را از "تروریزم دولتی" که در غزه انجام می‌دهد، قطع کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG