لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: اظهارات غیرمسوولانۀ جنرال منیر، روابط کابل و اسلام‌آباد را آسیب می‌رساند


عکس آرشیف، فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان
عکس آرشیف، فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان

محمد فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز قوای مسلح حکومت طالبان، در واکنش به اظهارات اخیر جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان گفته است که این گونه اظهارات نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه روابط میان دو کشور را آسیب می‌زند.

وزارت دفاع حکومت طالبان، ناوقت شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) با نشر خبرنامه‌ای از قول فطرت گفته که اظهارات جنرال منیر بیانگر بی‌کفایتی مقامات پاکستانی است و شهروندان آن کشور باید به چنین دیدگاه‌های مغرضانه واکنش نشان دهند.

به گفتۀ فطرت، اظهارات جنرال عاصم مملو از توهین به افغان‌ها بود که سبب تنفر میان دو کشور اسلامی همسایه می‌شود.

جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان به تاریخ ۲۴ جنوری در یک نشست جوانان در اسلام‌آباد گفته که "اگر تهدیدی متوجه جان یک پاکستانی باشد، افغانستان را نابود خواهند کرد، جان یک شهروند پاکستانی برای او مهمتر از تمام افغانستان است".

بر بنیاد گزارش رسانه‌های پاکستانی، او همچنین در سخنانش خود گفته که کشور در مرز غربی [افغانستان] هرگز با پاکستان دوستی نشان نداده و از مدت‌ها پیش به شورشیان بلوچستان کمک می‌کند.

جنرال عاصم در نشست جوانان گفته است که افغانستان تنها کشوری است که پس از آزادی پاکستان با عضویت این کشور در سازمان ملل متحد "مخالفت" کرده بود.

لوی درستیز حکومت طالبان گفته است: "منیر که امنیت یک شهروند کشورش را مهمتر از امنیت و جان تمام مردم افغانستان می‌داند، در واقع توهین به ارزش‌های یک ملت مسلمان می‌کند. در حالیکه آنان از تامین امنیت شهروندان خود عاجز مانده و تقصیر کوتاهی شان را به دوش دیگران حواله می‌کنند."

اگرچه به این اظهارات لوی درستیز پاکستان شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان واکنش‌ها تند نشان داده و آن را حساسیت‌برانگیز و بخشی از پالیسی پاکستان در قبال افغان‌ها خوانده اند، اما این نخستین‌بار است که حکومت طالبان در قبال این اظهارات واکنش نشان می‌دهد.

لوی درستیز قوای مسلح حکومت طالبان همچنان در واکنش به این اظهارات، حضور هرگونه گروه‌های تروریستی را در افغانستان رد کرده و گفته است: "همچو ابراز نظرهای غیرمسوولانه، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه باعث خدشه دار شدن روابط حسنه بین دو کشور همسایه می‌شود."

این در حالی است که نورالله نوری، سرپرست وزارت امور سرحدات و قبایل حکومت طالبان، روز شنبه هنگام سفر به ولایت ننگرهار گفت که هیچ مرزی رسمی میان افغانستان و پاکستان وجود ندارد. نوری گفت که خط دیورند مرز رسمی نه، بلکه خط فرضی میان دو کشور است.

گروه

XS
SM
MD
LG