لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم آلمان:‌ اگر چین به روسیه سلاح بفرستد 'پیامد‌هایی' را قبال خواهد داشت


اولاف شولتز، صدراعظم آلمان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه پنجم مارچ (۱۵ حوت) گفت که اگر چین به روسیه سلاح ارسال کند، این اقدام پیامد‌هایی را در قبال خواهد داشت،‌ اما با ابراز خوش‌بینی گفت که بیجینگ از چنین اقدام اجتناب خواهد کرد.

این اظهارات شولتز در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان روز یکشنبه، یعنی دو روز پس از ملاقات وی با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ منتشر شد.

مقامات ایالات متحده نیز هشدار داده اند که چین ممکن حاشیه‌رویی را کنار بگذارد و برای مسکو سلاح و مهمات را فراهم‌ کند.

شولتز در پاسخ به سوال تلویزیون سی‌ان‌ان که اگر چین به روسیه تسلیحات ارسال کند،‌‌ آلمان بر چین تعزیرات وضع خواهد کرد یا خیر، گفت: "فکر می‌کنم که پیامد‌هایی را در قبال خواهد داشت، اما ما در مرحله‌ای قرار داریم که واضح می‌کنیم که چنین چیز رخ ندهد و به طور نسبی خوش‌بین استم که تقاضای ما موافق خواهد بود، اما باید بیبینیم و باید بسیار بسیار محتاط باشیم."

شولتز در مورد ماهیت پیامد‌های احتمالی جزییاتی ارایه نکرد. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا است و در سال‌های اخیر چین بزرگترین شریک تجاری آن بوده است.

شولتز پس آنکه از ایالات متحده به آلمان برگشت، از وی پرسیده شد که شواهد ملموسی از امریکا دریافت کرده است که نشان بدهد چین در حال بررسی تحویل تسلیحات به روسیه است و آیا در صورت کمک به تسلیح مسکو از تعزیرات در مقابل بیجینگ حمایت خواهد کرد یا خیر.

صدراعظم آلمان در پاسخ گفت‌:‌" ما همه توافق داریم که تسلیحات تحویل داده نشود و حکومت چین اعلام کرده است که هیچ سلاحی را فراهم‌ نخواهد کرد. این چیزی است که ما خواهان آن استیم و آنرا مشاهده می‌کنیم."

اما صدراعظم آلمان در مورد اینکه آیا در صورت فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه بر مسکو تعزیرات وضع خواهد شد یا خیر، هیچ تبصره‌ای نکرد.

شولتز قبل از سفرش به ایالات متحده، پنجشنبهٔ گذشته در جریان سخنرانی‌اش در پارلمان آلمان از چین خواست تا با استفاده از نفوذ‌ش، روسیه را متقاعد کند تا نیروهایش را از اوکراین بیرون کند. صدراعظم آلمان از چین همچنین خواست که تسلیحات بیشتر برای روسیه فراهم نکند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحد نیز گفته است که امریکا به طور خصوصی و علنی با چین در مورد فراهم‌آوری تسلیحات آن کشور به روسیه ارتباط برقرار کرده است و هشدار داده است که اگر بیجینگ برای مسکو سلاح فراهم‌ کند، چنین اقدام منافع بیجینگ را به بهترین شکل تامین نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی، دستور تهاجم نظامی بر اوکراین را داد، تهاجمی که نه تنها با انتقاد‌های شدید بین‌المللی مواجه شده است، بلکه کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده کمک‌های نظامی بی‌سابقه را برای اوکراین فراهم کرده است تا این کشور بتواند در مقابل این تهاجم از خود دفاع کند.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشورهای متحد این کشور کمک‌های تسلیحاتی را برای کیف فراهم کرده و تعهد به ارسال تسلیحات بیشتر کرده اند. اما کیف بیم از آن دارد که تدارکات تسلیحاتی حیاتی برای دفاع در مقابل حملات جدید تهاجمی روسیه ممکن به کندی به پیش برود.

XS
SM
MD
LG