لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ آلمان: رویکرد 'صرفاً نظامی' اسراییل راه حل نوارغزه نیست


انالینا بایربوک، وزیر خارجه‌ آلمان
انالینا بایربوک، وزیر خارجه‌ آلمان

انالینا بایربوک، وزیر خارجۀ آلمان، روز جمعه ششم سپتمبر (۱۶ سنبله) گفت که رویکرد نظامی به تنهایی راه حل جنگ اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه نیست.

بایربوک پس از ملاقات با اسراییل کتز،‌ وزیر خارجهٔ‌ اسراییل،‌ در تل ابیب، به خبرنگاران‌ گفت:‌ "آخر هفتهٔ گذشته به طور چشمگیری نشان داد که رویکرد صرفاً نظامی راه حلی برای وضعیت غزه نیست."

ظاهراً اشارهٔ وزیر خارجهٔ‌ آلمان به پیدا شدن جسد شش نفر از گروگان‌هایی بود که هفتهٔ گذشته از ساحه رفح پیدا شدند.

مرگ این شش گروگان موجب شد تا فشار‌های داخلی بر بنیامین نتنیاهو،‌ صدراعظم اسراییل،‌ افزایش یابد تا بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقیمانده با گروه حماس به توافق برسد. اسراییل و گروه حماس در جریان یک هفتهٔ گذشته یکدیگر را به بن بست کشاندن مذاکرات مقصر قلمداد کرده‌اند.

بایربوک روز جمعه نه تنها تاکید کرد که آتش‌بس باید "همین حالا" صورت بگیرد، بلکه با اظهارات جنگ طلبانه مقامات اسراییلی در مورد کرانه باختری ابراز مخالفت کرد،‌ جایی که اردوی اسراییل به تاریخ ۲۸ اگست حمله کرد و در اثر آن دست‌کم ۳۶ نفر کشته شدند.

در همین حال،‌ ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل که یک راست‌گرای افراطی پنداشته می‌شود،‌ روز جمعه در یک پیامی در رسانهٔ اجتماعی ایکس از نتنیاهو خواست که شکست حماس "و دیگر سازمان‌های تروریستی" در کرانه باختری را یکی از اهداف جنگ در کرانه باختری قرار بدهد.

در واکنش به این اظهارات،‌ وزیر خارجهٔ‌ آلمان گفت:"زمانی که خود اعضای حکومت اسراییل خواهان رویکردی مشابه در کرانه باختری غزه استند، این دقیقاً همان چیزی است که امنیت اسراییل را به شدت به خطر می اندازد."

این اظهارات بایربوک یک روز پس از آن بیان شد که پولیس آلمان یک مرد را در تلاش برای "حمله تروریستی" به قنسولگری اسراییل واقع در شهر مونیخ از پا در آورد. این رویداد در در۵۲مین سالروز حملات هولناک بر تیم المپیک اسراییل صورت گرفت و به گفتۀ وی در آن حمله که در سال ۱۹۷۲ به وقوع پیوست، یک گروه تندرو فلسطینی دست داشت.

اعضای گروه موسوم به سپتمبر سیاه، یک سازمان فلسطینی که خود را حامی یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطینی‌ها می‌دانست، به تاریخ پنجم سپتمبر ۱۹۷۲ در جریان بازی‌های المپیک مونیخ شب هنگام به خوابگاه ورزشکاران تیم ملی اسراییل حمله کردند و اعضای این تیم را گروگان گرفتند. در نهایت، در جریان زد و خورد مهاجمان و پولیس آلمان،‌ هشت گروگان ورزشکار اسراییلی و یک پولیس آلمانی کشته شدند.
بایربوک در مورد تلاش این مرد برای انجام "حمله تروریستی" گفت او "همبستگی عمیق و کامل خود را" با کتز بیان کرده است.

او افزود: "این یک وضعیت هولناک است. این یک لحظه وحشتناک برای ما است، به ویژه در سالگرد مونیخ ۱۹۷۲."

در راستای تلاش برای توافق به آتش‌بس انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) از اسراییل و حماس خواست تا توافق آتش‌بس غزه را نهایی کنند که بر اساس ارزیابی‌های ایالات متحده ۹۰ درصد آماده است.

بلینکن گفت که ایالات متحده در روز‌های آینده نظریات بیشتر را در این خصوص از طریق قطر و مصر ارایه خواهد کرد و امیدوار است که این توافق نهایی شود.

مقامات اسراییلی می‌گویند که تندروان حماس در جریان حملهٔ ماه اکتوبر سال گذشته حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی غزه می‌گویند که در حملات انتقاجویانهٔ اسراییل حدود ۴۱هزار فلسطینی کشته شده اند. بر اساس معلومات ملل متحد، اکثر این کشته شدگان زنان و کودکان اند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG