لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان اخراج دپلومات‌های روسی را تایید کرد


نمای بیرونی سفارت روسیه در آلمان (تصویر از‌ آرشیف صدای امریکا)
نمای بیرونی سفارت روسیه در آلمان (تصویر از‌ آرشیف صدای امریکا)

حکومت آلمان روز دوشنبه اول می (۱۱ ثور) گفت که در وسط ماه اپریل دپلومات‌های روسیه را از آن کشور اخراج کرد تا ''حضور استخبارات روسیه در آن کشور کاهش'' یابد.

وزارت خارجهٔ آلمان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ''فعالیت این افراد با وضعیت دپلوماتیک آنان مطابقت نداشت" و در هفته‌های اخیر با روسیه در این مورد در تماس بوده است.

در واکنش به این اقدام آلمان، روسیه در یک اقدام تلافی‌جویانه اعلام کرد که کرملین نیز شماری از دپلومات‌های‌ آلمانی را اخراج کرد.

پیش از این، برلین توجیهی برای خروج دپلومات‌های روسی از آن کشور ارایه نکرده بود،‌ اقدامی که موجب اخراج ۲۰ دپلومات آلمانی از مسکو نیز شد.

وزارت خارجهٔ آلمان همچنین تایید کرد که کارمندان سفارت این کشور روز دوشنبه مسکو را ترک کردند.

قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، برلین یکی از شرکای نزدیک اقتصادی مسکو بود، اما پس از آغاز جنگ اوکراین، این کشور از روسیه فاصله گرفت و اوکراین را از لحاظ اقتصادی و نظامی کمک کرده است.

به گفته ادارات امنیتی آلمان، از زمان آغاز منازعه در اوکراین، فعالیت‌های جاسوسی روسیه در آلمان به اندازه‌ای رشد کرده است که نمی‌توان آن را با سال‌های اخیر مقایسه کرد.

پیش از این، آلمان در بهار ۲۰۲۲ نزدیک به ۴۰ دپلومات روسی را اخراج کرده بود. برلین معتقد است که این دپلومات‌ها تهدیدی امنیتی برای آن کشور بود.

XS
SM
MD
LG