لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم آلمان: ایران مسوول حملهٔ حماس بر اسراییل است


اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) گفت که کمک‌های ایران به گروه حماس، این گروه را قادر به انجام حملهٔ هفتهٔ گذشته بر اسراییل کرده است.

شولتز گفت: "در حالی که ما هیچ ثبوت محکمی مبنی بر حمایت عملیاتی ایران از این حمله بزدلانه نداریم، اما برای همهٔ ما روشن است که بدون حمایت ایران، حماس هرگز نمی‌توانست این حملهٔ بی‌پیشینه را انجام دهد."

صدر اعظم آلمان گفت: "اظهارات شادمانهٔ مقامات رهبری رژیم ایران و برخی دیگر از مقامات دولتی در منطقه فجیع است. رهبری تهران بدون شرم، رنگ واقعی خود را نشان می‌دهد و از این طریق نقش خود را در غزه تایید می‌کند."

حکومت ایران از دیرزمان حماس را حمایت مالی و نظامی کرده است، اما آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز سه شنبه "شایعاتی" را رد کرد که گویا ایران در تهاجم حماس بر اسراییل دخیل بوده است. با اینحال، خامنه‌ای تمام جهان اسلام را ترغیب کرد تا از فلسطینیان و داعیۀ آنان حمایت کند.

در همین حال،‌ امیرحسین عبداللهیان،‌وزیر خارجهٔ ایران، روز پنجشنبه اسراییل را متهم کرد که با محاصرهٔ غزه به دنبال "نسل کشی" است.

عبداللهیان گفت: "صحنه‌های دلخراشی که نشانگر تلاش رژیم صهیونیستی برای قتل عام کردن مردم بی‌دفاع غزه و غیرنظامیان در غزه است را جهانیان در روزهای اخیر شاهد استند."

او افزود: "این رژیم تا اکنون صدها هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است و براساس آمارهای موجود بین‌المللی فقط ۳۳ هزار کودک توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند."

وزیر خارجهٔ ایران گفت: "امروز تداوم جنایات جنگی نتانیاهو و صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان غزه، محاصره و قطع آب و برق و عدم اجازه برای ورود دارو و غذا شرایط را به گونه‌ای کرده است که صهیونیست‌ها به‌دنبال قتل عام همه مردم غزه استند."

امیرعبداللهیان افزود: "البته جنگی که ما امروز در غزه شاهد آن استیم، جنگ صهیونیست‌ها با یک گروه نیست، بلکه جنگ صهیونیست‌ها با همه فلسطینیان است."

شولتز در سخنرانی خود به پارلمان این کشور گفت که حکومت او جمع‌آوری کمک‌ مالی و سایر فعالیت‌های حمایوی از حماس را ممنوع خواهد کرد.

او همچنان از ممنوعیت صامدون، یک گروه فعال بین‌المللی که به گفتهٔ این گروه از زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسراییل حمایت می‌کند، خبر داد. مقامات آلمانی می‌گویند که این گروه سخنان نفرت‌انگیز را ترویج می‌کند و خواستار نابودی اسراییل است.

در درگیری میان حماس و اسراییل که از روز شنبه به اینسو ادامه دارد، هزاران نفر از هر دو طرف کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده اند. جنگجویان حماس پس از ورود به قلمرو اسراییل، نظامیان و غیرنظامیان را هدف حملات قرار داده و نیروهای اسراییلی نیز در پاسخ به آن، نوار غزه را هدف حملات مرگبار هوایی قرار داده اند.

پس از این درگیری‌، آلمان کمک‌ به فلسطینی‌ها را متوقف، حمایت از نهادهای یهودی را تشدید و تظاهرات حامیان فلسطین را که قرار بود روز چهارشنبه در برلین برگزار شود، ممنوع کرد.

شولتز حمایت از اسراییل را وظیفهٔ تاریخی کشورش خواند و از سکوت "شرم آور" محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین، انتقاد کرد.

شولتز اضافه کرد که تلاش برای جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت‌ها در منطقه مهم است و به حزب‌الله، یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، که در لبنان قدرتمند است، هشدار داد که خطر حمله به اسراییل را نگیرد.

او گفت: "من با سیسی، رییس جمهور مصر که کانال‌هایی در غزه دارد از تماس نزدیک دارم. امروز با اردوغان، رییس جمهور ترکیه، صحبت خواهم کرد و از امیر قطر پذیرایی خواهم کرد. هر سه می‌توانند نقش مهمی در تنش‌زدایی از وضعیت داشته باشند."

گروه

XS
SM
MD
LG