لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغانستان در تجارت منطقه‌ای، راه بسته نیست


محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفته است که افغانستان چهارراه اقتصادی منطقه بوده و در تجارت منطقه‌ای راه بن بست نیست.

آقای غنی روز سه شنبه در بنیاد بین المللی ویویکانندا در دهلی جدید، پایتخت هند، گفت که اگر پاکستان زمینۀ ترانزیت افغانستان را به بندرهای واگه و اتاری فراهم نکند، کابل نیز دسترسی اسلام آباد را به آسیای مرکزی محدود خواهد کرد.

اظهارات رئیس جمهور غنی در حالی صورت گرفت که تنش در روابط افغانستان و پاکستان در سال‌های پسین بر روابط تجارتی دو کشور نیز تاثیر گذاشته و به گفتۀ مقام‌های افغان، میزان تجارت میان دو کشور را به پیمانۀ چشمگیر کاهش داده است.

رانا محمد افضل، عضو کمیتۀ پارلمانی دهلیز اقتصادی چین – پاکستان، به صدای امریکا گفت "ما به افغانستان از طریق بندر کراچی دسترسی داده ایم، زیرا به دلیل روابط کشیده با هند، از بابت دسترسی دادن افغانستان به مسیر تجارتی واگه و اتاری نگرانی امنیتی داریم".

تنها افغانستان در زمینۀ ترانزیت و تجارت به پاکستان وابسته نبوده، بلکه پاکستان نیز برای دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی باید مسیر افغانستان را بپیماید.

از سوی دیگر بخشی از دهلیز اقتصادی چین – پاکستان که بیجینگ بر آن حدود ۵۷ میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است، آسیای جنوبی به ویژه پاکستان را از طریق افغانستان به آسیای مرکزی وصل می کند.

اما آقای غنی مشخص نساخت که آیا هدف وی از محدود کردن دسترسی پاکستان به آسیای مرکزی، نپیوستن افغانستان به دهلیز اقتصادی چین – پاکستان است یا خیر.

دهلیز اقتصادی چین – پاکستان بخشی از ابتکار بزرگ "یک کمربند یک راه" است که چین آن را طراحی کرده است و از اقیانوس آرام تا حوزۀ بالکان و مدیترانه و از شمال روسیه تا اوقیانوس هند پهنا دارد.

XS
SM
MD
LG