لینک های دسترسی

Breaking News

چهره‌های معروف افغان حمله بر عضو جنبش تحفظ پشتون‌ها را تقبیح کردند 


گیله‌من وزیر، عضو جنبش تحفظ پشتون
گیله‌من وزیر، عضو جنبش تحفظ پشتون

چهر‌ه‌های معروف سیاسی، هنری و ورزشی افغان حمله بر گیله‌من وزیر، عضو جنبش تحفظ پشتون‌ها را تقبیح کرده و برای شفایابی فوری وی استدعا کرده اند.

گیله‌من وزیر روز یک شنبه در اسلام آباد هدف در یک حمله شدیداً زخمی شد و اکنون در شفاخانه بستر است.

حامد کرزی و محمد اشرف غنی، روسای جمهور پیشین افغانستان در پیام‌های جداگانه حمله بر این فعال و شاعر را ناجوانمردانه خوانده و آنرا به شدت تقبیح کرده اند.

در کنار این، شماری از بازیکنان تیم ملی کرکت افغانستان نیز از حمله بر گیله‌‌من وزیر اظهار تاثر کرده اند.

راشد خان، ورزشکار معروف افغانستان نیز در صفحهٔ فیسبوک‌اش از حمله بر وزیر اظهار تاثر کرده و خواهان صحت‌یابی وی شده است.

رحمان‌الله گربز در صفحهٔ ایکس‌اس ضمن نشر عکس گیله‌من با کودکان‌اش نگاشته است: "از زخمی شدن شاعر شیرین زبان و مردمی پشتو، گیله‌من وزیر ناراحت استیم. از خداوند ذوالجلال خواهان صحتمندی فوری او هستم. خداوند این کودکان زیبا را بی پدر نسازد."


در کنار شمار دیگری از بازیکنان تیم ملی کرکت، برخی از هنرمندان افغان نیز در این خصوص اظهار تاسف و تاثر کرده اند.

نغمه، آواز خوان معروف افغانستان در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که به خانوادهٔ گیله‌‌من وزیر و به تمامی اعضای جنبش تحفظ پشتون‌ها ابراز تسلیت کرده و نیز استدعا کرده است که "خداوند به گیله‌من صحت کامل عطا کند".

در این حال، جاوید امیرخیل، آوازخوان دیگر افغان گفته است که در شفاخانه به دیدار گیله‌من رفته است و ویدیویی از این دیداراش را در صفحهٔ‌فیسبوک‌اش نشر کرده است. او از همگان خواسته است تا برای صحت یابی گیله‌من وزیر دست به دعا شوند.

گیله‌من وزیر که همواره در گردهمایی‌های جنبش تحفظ پشتون‌ها در وصف اتحاد مردم شعر می‌سرود، چندی پیش از سوی حکومت پاکستان بازداشت و زندانی شده بود.

اعضای این جنبش گفته بودند که دلیل بازداشت گیله‌من وزیر توسط اردوی پاکستان مبارزهٔ او برای "اتحاد افغان‌ها و حقوق پشتون‌ها" بوده است. اردوی پاکستان تا اکنون در مورد این ادعاها چیزی نگفته است.

جنبش تحفظ پشتون‌ها چند سال پیش به فعالیت آغاز کرد و اعضای آن هدف اصلی این جنبش را حفاظت و حراست از حقوق پشتون‌ها خوانده اند.

این جنبش گفته است که حمله بر گیله‌من وزیر را فردی به نام آزاد خان داور انجام داده است و علیه او عارض نیز شده است، اما پولیس تا کنون نتوانسته است داور را بازداشت کند.

انگیزهٔ این حمله تا حال واضح نیست.

منظور پشتین، رهبر این جنبش به رسانه‌ها گفته است که وضعیت صحی گیله‌من وزیر وخیم است.

گروه

XS
SM
MD
LG