لینک های دسترسی

Breaking News

حماس خواهان اجرای طرح آتش‌بس موقت جوبایدن شد


به دنبال دستور تخلیه اسراییل، فلسطینی‌های آواره هنگام فرار از شهر حمد
به دنبال دستور تخلیه اسراییل، فلسطینی‌های آواره هنگام فرار از شهر حمد

گروه حماس روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد)‌ از میانجی‌گران مذاکرات صلح خواست تا به جای گفتگوهای بیشتر، طرح آتش‌بس را عملی کنند که از سوی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، پیشنهاد شده است.

حماس این درخواست را در حالی مطرح کرده است که عملیات جدید نظامیان اسراییل سبب شده تا فلسطینی‌ها از محلات بود و باش شان فرار کنند.

این اعلامیه‌ای حماس یک روز پس از آن منتشر شد که بر اساس گزارش‌ها، غزه در بیش از ۱۰ ماه گذشته، شاهد یکی از مرگبارترین حملات اسراییل بود. به گفتهٔ مقامات محلی غزه، در حملات هوایی اسراییل بر یک مکتب که در آن بی‌جا شدگان فلسطینی پناه برده بودند، دست‌کم ۹۳ نفر کشته شدند.

اما نظامیان اسراییلی با رد آمار کشته شدگان گفته است که این مکتب با "مهمات دقیق" هدف قرار گرفت زیرا "به عنوان یک مرکز نظامی فعال حماس و جهاد اسلامی عمل می کرد". به گفتهٔ اسراییل در این مکتب ۱۹ "تروریست" کشته شده اند.

حماس در اعلامیه روز یکشنبه خود گفته است می‌خواهد که طرح آتش‌بس موقتی را که بایدن به تاریخ ۳۱ می پیشنهاد کرد و سپس ملل متحد نیز از آن حمایت کرد، عملی شود-نه دور گفتگو‌های بیشتر و پیشنهاد‌های جدید.

پس از کشته شدن اسماعیل هینه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، پایتخت ایران، میانجی‌گران بین المللی از اسراییل و گروه حماس خواسته‌اند تا گفتگو‌های شان را برای آتش‌بس موقت و توافق آزادی گروگان‌های باقی‌مانده از سر بگیرند. کشته شدن هنیه سبب افزایش تنش و گسترده‌تر شدن جنگ در شرق میانه شده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، دعوت ایالات متحده، قطر و مصر را برای دور مذاکرت که برای روز پنجشنبه در نظر گرفته شده است، پذیرفته است. با این حال، نتنیاهو متهم به طولانی کردن جنگ برای منافع سیاسی خود است.

بایدن به تاریخ ۳۱ می سال روان میلادی طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد.

رییس جمهور امریکا گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است. در مرحلهٔ دوم، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌ شده اسراییلی به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

حملۀ حماس بر اسراییل که به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن ۱۱۹۸ نفر را کشتند و ۲۵۱ نفر را گروگان گرفتند، منجر به عملیات تلافی‌جویانۀ اسراییل بر نوار غزه شد.

وزارت صحت نوار غزه که در کنترول حماس قرار دارد، بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر غزه، ۳۹ هزار ۷۹۰ فلسطینی کشته و ۹۰هزار ۹۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. حملات اسراییل بخش اعظم غزه را با خاک یکسان کرده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG