لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر حماس می‌گوید 'آمادهٔ جنگ طولانی' در غزه است


یحیی سنوار، رهبر گروه حماس
یحیی سنوار، رهبر گروه حماس

یحیی سنوار، رهبر گروه حماس،‌ روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) گفت که گروه زیر امرش به حمایت متحدین ایران در منطقه، منابع را در اختیار دارد تا جنگ فرسایشی طولانی را بر ضد اسراییل در نوار غزه ادامه بدهد.

این اظهارات سنوار در حالی بیان شده است که تقریباَ یک‌سال از عملیات نظامی اسراییل بر ضد حماس در نواره غزه سپری می‌شود، عملیاتی که پس از حملات مرگبار تندروان حماس بر جنوب اسراییل آغاز شد.

سنوار پس از آن رهبری سیاسی حماس را بر عهده گرفت که اسماعیل هنیه، رهبری سیاسی این گروه، به تاریخ ۳۱ ماه جولای در تهران، پایتخت ایران،‌ کشته شد.

سنوار گفت: "ما خود را برای یک جنگ فرسایشی طولانی آماده کرده‌ایم." این اظهارات سنوار در حالی صورت گرفته که کارمندان بخش صحی و تیم‌های نجات غزه روز جمعه گفتند که در حملات روز دوشنبهٔ اسراییل،‌ دست‌کم ۲۴ نفر کشته شدند.

آخرین حملات در غزه زمانی رخ داد که یواف گلانت، وزیر دفاع اسراییل، هشدار داد که احتمال توقف درگیری با شبه‌ نظامیان حزب‌الله لبنان کمتر شده است. این وضعیت بار دیگر نگرانی‌ها درباره گسترش منازعه در منطقه را افزایش داد.

گلانت هفتهٔ گذشته گفت که توانایی نظامی حماس به شدت صدمه دیده و بیش از این تشکیلات نظامی در غزه ندارد.

او گفت: "حماس مصروف جنگ چریکی است و ما هنوز هم با تروریست‌های حماس درگیر جنگ استیم و رهبری این گروه را تعقیب می‌کنیم."

سینوار در نامه‌ای به حوثی‌های یمن هشدار داد که گروه‌های همسو با ایران در غزه و سراسر منطقه پس از ۱۱ ماه جنگ "اراده سیاسی دشمن" را در هم خواهند شکست.

سینوار در این نامه خطاب به شورشیان حوثی یمن گفته است: ''تلاش های مشترک ما با شما و گروه هایی در لبنان و عراق، این دشمن [اسراییل] را در هم می شکند و سبب شکست آن می شود.''

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت که پس از ماه‌ها تلاش میانجی‌گری برای دستیابی به توافق آتش‌بس دست‌نیافتنی غزه، امریکا به سرعت روی پیشنهاد جدیدی برای پر کردن اختلافات باقی‌مانده میان اسراییل و حماس کار می‌کند.

به گفتهٔ‌ میلر، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، قرار است در جریان سفرش به مصر، در مورد آتش‌بس با مقامات آن کشور صحبت کند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ ایالات متحده،‌ افزود که خواست اسراییل برای حفظ نیروهایش در مرز غزه با مصر و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده از نزد حماس، دو موضوعی است که مانع توافق آتش‌بس میان دو جناح شده است.

میلر با نشر اعلامیه‌ای گفت که بلینکن در جریان سفرش به مصر در مورد تلاش‌‌ برای آتش‌بس در غزه، تضمین آزادی همه گروگان‌‌ها، کاهش رنج و الم مردم فلسطین و کمک برای ایجاد امنیت در منطقه صحبت خواهد کرد.

وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز عملیات نظامی اسراییل در غزه،‌ دست‌کم ۴۱۲۲۶ نفر کشته شده‌اند.
''
در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که هیچ چیزی مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند.

گوتیرش گفت:‌ ''ما همه حملات تروریستی حماس را و گروگان‌گیری آنرا محکوم می‌کنیم. این حمله به طور مطلق تخطی از قوانین بین المللی بشری بود. اما حقیقت این است که هیچ چیزی مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند و این چیزی است که ما به گونهٔ دراماتیک در غزه شاهد آن استیم.''

گروه

XS
SM
MD
LG