لینک های دسترسی

Breaking News

پاسخ حماس به طرح آتش‌بس و تشدید جنگ در غزه


گروه حماس روز سه‌شنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) پاسخ رسمی خود را به آخرین پیشنهاد آتش‌بس داد و خواهان ''توقف کامل تهاجم'' اسراییل در حالی شد که جنگ در قلمرو فلسطینی‌ها شدت گرفته است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در هشتمین سفر خود به شرق میانه پس از حمله هفتم اکتوبر حماس به جنوب اسراییل، از گروه حماس خواست تا این توافق را بپذیرد .

گروه‌ها حماس و جهاد اسلامی روز سه شنبه با نشر اعلامیۀ مشترک گفتند:‌ ''این پاسخ منافع مردم فلسطین را در اولویت قرار می‌دهد و تاکید بر لزوم توقف کامل تهاجم بر غزه است.''

خبرگزاری فرانس پرس از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که حماس تعدیلاتی را در این طرح وارد کرده است که آتش‌بس و خروج کامل نیروهای اسراییلی از نوار غزه شامل آن می‌شود.

انتظار می‌رود که مذاکرات میانجی‌گران قطری و مصری در هماهنگی با ایالات متحده ادامه یابد.

بلینکن در جریان سفرش به شرق میانه گفت که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به آتش‌بس شش هفته‌ای متعهد بوده و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از این طرح حمایت کرده است.

به گفته بلینکن، به جز حماس تمام جناح‌ها به پلان آتش‌بس ''بلی'' گفته‌اند و تاکید کرد که ''اگر حماس بلی نگوید" مسوولیت متوجه این گروه می‌شود.

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، ضمن ابراز حمایت از طرح آتش‌بس که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، برای نخستین بار به ترایخ ۳۱ ماه می پیشنهاد کرد، گفت که ''وحشت باید متوقف شود.''

گوتیرش در کنفرانسی با اشاره به جنگ هشت ماهه در غزه گفت:‌ "سرعت و مقیاس کشتار غزه در سال‌هایی که من منشی عمومی [ملل متحد ] بوده‌ام، فراتر از هر چیزی است.''

در عین حال، مارتین گریفیتس، رییس بخش بشری ملل متحد، منازعه در غزه را به مثابه "لکه‌ای بر انسانیت" نامید و خواهان کمک مالی ۲.۵ میلیارد دالری به غزه تا پایان سال شد.

با آنکه تلاش‌های دپلوماتیک برای رسیدگی به بحران غزه ادامه دارد، اسراییل روز سه‌شنبه نیز حملات بیشتری را در نوار غزه انجام داد، حملاتی که به گفته مقامات صحی غزه، موجب تلفات شده است.

اردوی اسراییل نیز گفته است که چهار سرباز آن روز دوشنبه در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه کشته شدند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۷ هزار و ۱۶۴ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG