لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد قطعنامهٔ پیشنهادی امریکا برای آتش‌بس در غزه را تصویب کرد


شورای امنیت ملل متحد روز دوشنبه ۱۰ جون (۲۱ جوزا) پیش‌نویس قطعنامهٔ پیشنهاد شده از سوی ایالات متحده را تصویب کرد که از طرح آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند.

ایالات متحده یک کمپاین دپلوماتیک شدید را رهبری می‌کند تا بر گروه حماس فشار وارد کند که این پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد.

متن این پیش‌نویس با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع- روسیه- تصویب شد. اعضای شورای امنیت از آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها 'استقبال'' کردند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۳۱ می آن را پیشنهاد کرد.

بایدن همچنین از جناح‌های درگیر خواسته است تا ''این توافق را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند."

در این قطعنامه آمده است که اسراییل پلان آتش‌بس موقت را پذیرفته و از ''حماس نیز خواسته تا آن را بپذیرد."

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پس از تصویب شدن این قطعنامه گفت:‌ ''امروز ما برای صلح رای دادیم. امروز شورا پیام واضح برای حماس فرستاد: توافق آتش‌بس را که روی میز است، بپذیر. اسراییل از قبل به این معامله توافق کرده است و اگر حماس عین کار را انجام بدهد، جنگ می‌تواند امروز متوقف شود.''

گروه حماس اوایل صبح دوشنبه ۱۱ جون به وقت محل گفت که از تصویب این قطعنامه ''استقبال'' می‌کند.

ایالات متحده که حامی عمدۀ اسراییل است، به خاطر جلوگیری از تصویب چندین قطعنامۀ ملل متحد به منظور برقراری آتش‌بس در غزه، به گونۀ گسترده با انتقاد مواجه شده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۳۱می تلاش تازه را برای آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها آغاز کرد.

بر اساس این پیشنهاد، اسراییل از مراکز پرجمعیت غزه بیرون خواهد شد و حماس گروگانان را در ازای رهایی زندانیان فلسطینی آزاد خواهد کرد.

اما سرنوشت این قطعنامه هنوز مشخص نیست، زیرا رهبران حماس اصرار به آتش‌بس دایمی دارد تا جنگ پایان یابد، خواستی که اسراییل به شدت آن را رد و تعهد کرده که حماس را نابود و گروگان‌های باقی مانده را آزاد کند.

این آتش‌بس در ابتدا برای شش هفته دوام خواهد کرد و در حالی که مذاکره کنندگان به پایان این جنگ تلاش دارند، تمدید خواهد شد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، سبب کشته شدن بیش ۳۷هزار فلسطینی شده است که اکثر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG