لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: هزاران مخالف سیاسی حکومت بنگله‌دیش دستگیرشدند


دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت بنگله‌دیش از ماه اکتوبر به اینسو، سرکوب مخالفان سیاسی خود را تشدید کرده است
دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت بنگله‌دیش از ماه اکتوبر به اینسو، سرکوب مخالفان سیاسی خود را تشدید کرده است

دیدبان حقوق بشر روز دوشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) گفت که حکومت بنگله‌دیش در آستانهٔ انتخابات آن کشور سرکوب خشونت‌آمیز احزاب مخالف را آغاز کرده است.

دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته است که حکومت بنگله‌دیش تا حالا نزدیک به ۱۰ هزار فعال سیاسی را در آن کشور دستگیر کرده است. اکثر فعالان سیاسی که دستگیر شده اند، مربوط حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش می‌شوند و شمار قابل ملاحظهٔ آنان با اتهامات نیز مواجه اند.

اما حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش روز یکشنبه گفت که از ماه اکتوبر تا حالا، ۱۶ هزار و ۶۲۵ عضو آن توسط حکومت آن کشور دستگیر شده اند که شامل میرزا فخرالاسلام علم‌گیر، رییس بالفعل آن حزب، می‌شود.

سارنوالان و وکلای مدافع گفته اند که ۵۲۶ عضو حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش در جریان دو هفتهٔ گذشته محکوم شده اند و اکثر آنان در محاکم غیابی محکوم به مجازات شده اند.

دیدبان حقوق بشر از قول حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش گفته است که نزدیک به ۵۰ درصد اعضای پنج میلیون نفری آن حزب با ''آزار و اذیت که انگیزهٔ سیاسی دارد" مواجه اند.

یکی از فعالان سیاسی حزب‌ ملی‌گرای بنگله‌دیش با اشاره به دستگیری‌ها توسط حکومت آن کشور به دیدبان حقوق بشر گفته است که مقامات بنگله‌دیشی تمام اعضای این حزب از رهبر گرفته تا افراد پایین رتبه را دستگیر می‌کنند.

این ناظر حقوق بشر گفته است که شمار زندانیان در محابس بنگله‌دیش حالا دو برابر افزایش یافته است.

انتخابات سرتاسری

بنگله‌دیش که نزدیک به ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد، قرار است به تاریخ هفتم جنوری سال ۲۰۲۴ انتخابات عمومی را در آن کشور برگزار کند. شیخ حسینه، صدراعظم کنونی بنگله‌دیش، تلاش می‌کند تا برای چهارمین بار پیهم در کرسی صدارت کشورش باقی بماند.

دیدبان حقوق بشر گفته است: ''مقامات بنگله‌دیش مخالفین سیاسی را به صورت دسته‌ جمعی دستگیر می‌کنند و این تلاش آشکار برای سرکوب مخالفان و از بین بردن رقابت قبل از انتخابات عمومی است. ''

دیدبان حقوق بشر که مقر اصلی آن در شهر نیویارک است، این اقدام حکومت بنگله‌دیش را به عنوان سرکوب ''خشونت‌آمیز استبدادی'' تلقی کرده و گفته است که از آغاز اعتراضات مخالفان سیاسی که در ماه اکتوبر تشدید شد، تا حالا ۱۶ نفر، به شمول دو منسوب پولیس، کشته و بیش از ۵۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

حکومت بنگله‌دیش بلافاصله در مورد این گزارش دیدبان حقوق بشر تبصره نکرده است،‌ اما مقامات آن کشور پیش از این گفته اند که افرادی دستگیر شده به خاطر ارتکاب جرایم خشونت‌آمیز باید به عدالت کشانیده شوند.

کشتار‌های فرا قانونی
دیدبان حقوق بشر این گزارش خود را بر مبنای مصاحبه با چندین شاهد، تحلیل ویدیو‌ها و گزارش‌های پولیس تهیه کرده است.

این نهاد ناظر حقوق بشر گفته است: ''شواهدی را پیدا کرده است که نیروهای امنیتی مسوول استفادهٔ بیش از حد زور،‌ دستگیری‌های خودسرانهٔ گسترده،‌ ناپدید شدن اجباری،‌ شکنجه و کشتار‌های فرا قانونی می‌باشد.''

دیدبان حقوق بشر گفته است که شرکای دپلوماتیک باید به حکومت بنگله‌دیش واضح سازند که سرکوب مخالفان سیاسی همکار‌‌های اقتصادی با‌ این کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

جولیا بلکنر، یک پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر، گفته است که در شرایط کنونی انتخابات با اعتبار نمی‌تواند در بنگله‌دیش برگزار شود.

بلکنر گفت: ''انتخابات آزاد زمانی غیرممکن است که حکومت آزادی بیان را خفه کند و به طور سیستماتیک مخالفان، منتقدان و فعالان را از طریق دستگیری‌های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، آزار و اذیت و ایجاد ترس و رعب ناتوان کند. ''

گروه

XS
SM
MD
LG