لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی به جامعهٔ جهانی: روسیه را از دستگاه اتمی اوکراین بیرون کنید 


دستگاه اتمی زاپوریژیا
دستگاه اتمی زاپوریژیا

رییس جمهور اوکراین امروز ۱۱ اگست (۲۰ اسد) از جامعهٔ بین المللی خواست تا با "واکنش فوری" نیروهای روسی را مجبور سازند از دستگاه اتمی زاپوریژیا خارج شوند.

نیروهای روسی این دستگاه اتمی را تصرف کرده و گفته می‌شود که در آنجا تسلیحات ثقیل را نیز جابجا کرده اند.

مقامات اوکراینی دیروز از کشته شدن ۱۴ غیرنظامی در اثر راکت‌پراگنی‌های نیروهای روسی در ساحات نزدیک به این دستگاه خبر دادند.

ولادمیر زیلینسکی گفت: "تمام جهان باید در یک واکنش سریع اشغالگران را از زاپوریژیا بیرون کند. تنها خروج کامل روسی‌ها می‌تواند مصوونیت تمام اروپا را تضمین کند."

تنش‌ها در اطراف این دستگاه اتمی، خاطره‌های فاجعهٔ سال ۱۹۸۶ در دستگاه اتمی چرنوبل را زنده ساخته است که سبب مرگ صدها نفر و گسترش گاز رادیواکتیف در برخی از کشورهای اروپایی شد.

این در حالی است که رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی امروز به شورای امنیت ملل متحد گفت که به مفتشین این اداره باید اجازه داده شود تا از دستگاه اتمی زاپوریژیا دیدن کنند.

رافایل گراسی از طریق ویدیو کنفرانس به نشست اضطراری شورای امنیت که بر اساس تقاضای روسیه فرا خوانده شده بود گفت که درگیری‌ها در نزدیک این دستگاه اتمی بحران عمیقی را سبب شده است.

نیروهای روسی و اوکراینی در ساحات اطراف این دستگاه اتمی با هم درگیر شده اند؛ انکشافی که جامعهٔ جهانی را واداشته از هر دو جانب بخواهد تا فعالیت های نظامی در اطراف این دستگاه را متوقف سازند.

زاپوریژیا یکی از بزرگترین دستگاه‌های اتمی در اروپا است.

این در حالی است که گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) اشغال این دستگاه توسط روسیه را تقبیح کرده و از مسکو خواست تا فوراً کنترول کامل آنرا به اوکراین بدهد.

وزرای خارجهٔ‌ کشورهای عضو گروه جی-۷ با نشر اعلامیهٔ گفتند که کارمندان اوکراینی این دستگاه باید بدون تهدید و فشار به کار خویش ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG