لینک های دسترسی

Breaking News

ملا حسن آخند به پاکستان: اگر با حکومت ما مشکل دارید، گفتگو کنید، مهاجرین چه گناهی دارند؟


محمدحسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان، در واکنش به اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان، خطاب به مقامات آن کشور گفت که اگر مشکلی هست، با طالبان گفتگو کنند، مهاجرین چه گناهی کرده اند.

حسن آخند، روز جمعه سوم نومبر (۱۲ عقرب) در بیانیه‌ای تصویری به اصل حسن همجواری اشاره کرد و خطاب به مقامات ملکی و نظامی پاکستان گفت که نباید انتقام مشکلات با حکومت طالبان از مهاجرین افغان که در چهار دهه اخیر زندگی بسیار سختی را در این کشور گذرانده اند، گرفته شود.

او گفت: "اگر اینطور باشد که این حاکمان، چه ملکی باشند و چه نظامی، که اکنون در قدرت هستند، اگر با امارت [حکومت طالبان] مشکل داشته باشند، مشکل از طریق تفاهم حل می‌شود، مشکل با مذاکره حل می‌شود، مشکل با صحبت حل می‌شود...از آنجا مسلمانان ما را اخراج می‌کنید، این چه عقل و منطقی است، این صد در صد خلاف همه هنجارها و اصول است."

حسن آخند تاکید کرد که برای آینده بهتر باید با همسایه خوب زیست کرد و چه کسی به شما این حق را داده است که آنها را اخراج و بی‌عزت کنید و اموال آنها را به زور ببرید و پول آنها را بگیرید.

او به مقامات پاکستان هشدار داد که در رابطه به عواقب این تصمیم شان فکر کنند. این مقام طالبان از پاکستان خواست که به مهاجرین افغان مهلت بدهند تا با عزت به وطن شان برگردند.

در این حال، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، نیز به تازگی گفته است که پاکستان عواقب این اقدامش را سنجش کند.

روز گذشته امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، نیز گفت که پاکستان تلاش می‌کند از موضوعات بشری و مهاجرین برای اهداف مختلف خود استفاده کند.

حکومت پاکستان هنوز به اظهارات نخست وزیر طالبان واکنشی نشان نداده است، اما قبل بر این مقامات این کشور گفته است که طرح اخراج یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی از این کشور علیه ساکنان هیچ کشور خاصی نیست.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که بر اساس این طرح، اتباع تمام کشورهایی که مدارک قانونی برای زندگی در پاکستان ندارند، پس از اول نومبر به کشورهای شان اخراج خواهند شد.

حکومت موقت پاکستان به ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد تا اول نومبر مهلت داد که به کشورشان برگردند. بر اساس تصمیم حکومت پاکستان، پس از تاریخ تعیین شده، مهاجرین فاقد مدارک قانونی پس از نگهداری در مراکز مشخص از این کشور اخراج خواهند شد.

اما مقامات پاکستانی قبل از پایان مهلت نیمه شب چهارشنبه برای خروج مهاجران فاقد اسناد قانونی از این کشور، روند جمع‌آوری این پناهجویان را آغاز کرده است.

این در حالی است که خلیل حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، در گفتگو با خبرگزاری فرانس پرس از حکومت پاکستان خواستار وقت بیشتر برای بازگشت مهاجرین افغان شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG