لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض: اخراج فعالان از پاکستان زندگی آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد


شماری از زنان معترض می‌گویند که آن شمار فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن که برای مصوونیت زندگی شان به پاکستان پناه برده اند، در صورت اخراج زندگی آنان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

این زنان با نشر اعلامیه‌ای ناوقت پنجشنبه دوم اکتوبر (۱۱ عقرب) گفتند که طی دو سال گذشته زنان در کنار سایر فعالان و مدافعان حقوق بشر و زنان علیه بی‌عدالتی و ظلم طالبان مبارزه کرده، بازداشت، شکنجه و زندانی شده اند، ولی برای فرار از بازداشت و تهدید طالبان به ایران و پاکستان مهاجر شده اند تا از آنجا به دادخواهی شان برای زنان ادامه دهند.

در اعلامیۀ زنان معترض آمده است: "قرار اطلاع که به دست آمده مسوولان دولتی و وزیر داخله پاکستان دستور داده تا روزشنبه چهارم نومبر ۲۰۲۳، تمام مهاجرین درپاکستان به افغانستان رد مرز شوند که این یک تهدید ویک فاجعه خیلی بزرگ است به تمام فعالین که تا حالا علیه ظلم و استبداد ایستادگی کردند".

این زنان از سازمان‌ ملل متحد، نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و جامعه جهانی خواسته اند که در قبال اخراج اجباری مهاجرین به ویژه فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن به گونۀ جدی و فوری توجه کنند.

همچنان شماری از زنان معترض در داخل و خارج از افغانستان کمپاین دادخواهی آنلاین را برای مصوونیت مهاجرین افغان در پاکستان به ویژه مدافعان و فعالان راه‌اندازی کرده اند.

در این حال، انجمن سارنوالان پیشین افغانستان با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که پولیس پاکستان از ۳۱ اکتوبر به این طرف چهار سارنوال افغان را که به آن کشور پناه برده بودند، بازداشت کرده است.

این انجمن خواستار کمک به سارنوالان افغان شده است که از ترس انتقام طالبان به پاکستان مهاجر شده اند.

فرشته رازبان، یک وکیل مدافع پیشین در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که سارنوالان پیشین افغانستان به دلیل مشارکت در تحقیق و محاکمه طالبان، داعش و سایر گروه‌های افراطی با خطر قابل توجهی از انتقام روبرو هستند.

او تاکید کرده است که بر اساس قوانین بین‌المللی، لازمی است که پاکستان از بازگرداندن اجباری این افراد آسیب‌پذیر به افغانستان خودداری کند.

این وکیل مدافع پیشین افزوده است: "واضح است که این سارنوالان، که مدافعان حقوق بشر نیز استند، همراه با پناهجویان واقعی افغان که به دنبال مصوونیت از خشونت و تروریزم استند، هیچ گونه تهدیدی برای امنیت پاکستان ایجاد نمی‌کنند".

در همین حال، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان از دیدارش با مسعودخان، سفیر پاکستان در واشنگتن خبر داده است.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که با سفیر پاکستان دربارۀ مسایل مربوط به برگشت اجباری مهاجرین فاقد اسناد افغان از آن کشور به ویژه اخراج زنان افغان گفتگو کرده است.

امیری نگاشته است در دیدار با مسعود خان، موضوع وضعیت اضطراری مهاجرین افغان را که به افغانستان باز می‌گردند، مطرح کرده است.

همچنان به گفتۀ امیری، او در مورد پیامدهای بازگشت زنان و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر به افغانستان و تهدیداتی که ممکن است در هنگام بازگشت با آنها مواجه شوند، با سفیر پاکستان بحث کرده است.

حکومت موقت پاکستان به ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد تا اول نومبر مهلت داد که به کشورشان برگردند. بر اساس تصمیم حکومت پاکستان، پس از تاریخ تعیین شده، مهاجرین فاقد مدارک قانونی که یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر آنها افغان اند، پس از نگهداری در مراکز خصوصی از این کشور اخراج خواهند شد.

اما مقامات پاکستانی قبل از پایان مهلت نیمه شب چهارشنبه برای خروج مهاجران فاقد اسناد قانونی از این کشور، روند جمع‌آوری این پناهجویان را آغاز کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG