لینک های دسترسی

Breaking News

زن قربانی ازدواج زیرسن در ایران به اتهام 'قتل' شوهرش اعدام شد


آمار اعدام در جمهوری اسلامی همواره یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است.
آمار اعدام در جمهوری اسلامی همواره یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است.

سازمان دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی گفته است که حکومت ایران روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) زنی را که در کودکی مجبور به ازدواج شده بود، به اتهام قتل شوهرش اعدام کرد.

این نهاد مدافع حقوق بشر گفته است که حکم اعدام سمیرا سبزیان که به اتهام "قتل عمد" همسرش به "قصاص نفس" محکوم شده بود، در زندان قزل‌حصار کرج تطبیق شد.

سازمان دیدبان حقوق بشر ایران، ضمن محکوم کردن این اعدام، خواستار "واکنش جدی جامعه جهانی"به موج اعدام‌ها در ایران شده است.

محمود امیری‌مقدم، رییس این سازمان گفت: "سمیرا سبزیان که سال‌ها قربانی اپارتاید جنسیتی، کودک همسری و خشونت خانواگی شده بود، امروز قربانی ماشین اعدام حکومت ناکارآمد و فاسدی شد که فقط با کشتن و ارعاب خود را زنده نگه داشته است. علی خامنه‌ای و دیگر مسوولان جمهوری‌اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند."

قرار بود سمیرا سبزیان روز چهارشنبه گذشته، ۲۲ قوس، اعدام شود، اما به دنبال واکنش‌های گسترده، تطبیق این حکم بر وی به تاخیر افتاد.

به گزارش نهادهای حقوق بشری، سمیرا سبزیان در ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج شده و خشونت خانوادگی را تجربه کرده بود.

او در ۱۹ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت داشت و در آن زمان دو فرزند هفت ساله و شش ماهه داشت. سبزیان که در یک دهۀ پسین زندانی بود، از دیدار فرزندانش محروم شده بود، اما قبل از انکه اعدام شود، برای آخرین بار فرزندانش را ملاقات کرد.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، گزارش داده است که در سال جاری میلادی ۱۸ زن در ایران اعدام شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اعدام سبزیان را محکوم کرده و گفته است که این نهاد به خاطر "اعدام هولناک" این زن که در کودکی قربانی ازدواج شده بود "وحشت‌زده" شده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور حقوق بشر نیز ضمن محکوم کردن این اعدام از حکومت ایران خواسته است که به اعدام‌ها خاتمه بدهد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که حکومت ایران با توسل به مجازات اعدام تلاش دارد در بین مردم ترس ایجاد کند.

بر اساس گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۸۲ نفر در ایران اعدام شدند و به باور این نهاد، گمان می‌رود که شمار اعدام شدگان در ایران در سال روان، بیشتر از سال گذشته باشد.

این سازمان در ماه اکتوبر گزارش داده بود که در ده ماه نخست ۲۰۲۳ بیش از ۶۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG