لینک های دسترسی

Breaking News

بی سرنوشتی افغان‌هایی که غیرقانونی از مکسیکو وارد امریکا شده اند


کاروانی از پناهجویان که به گونهٔ غیرقانونی از مکسیکو وارد ایالات متحده می‌شوند
کاروانی از پناهجویان که به گونهٔ غیرقانونی از مکسیکو وارد ایالات متحده می‌شوند

شماری از افغان‌هایی که از طریق کشورهای امریکای مرکزی خود را به مکسیکو رسانده و به صورت غیر قانونی وارد ایالات متحده امریکا شده اند٬ می‌گویند که در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

ده‌ها مهاجر افغان که به شکل غیرقانونی در یک سال اخیر از مرز مکسیکو وارد امریکا شده اند می‌گویند که با رسیدن به امریکا چالش‌های آنان پایان نیافته و اکنون با مشکلات جدی و مختلف مواجه اند.

مصطفی قاسمی، مهاجر افغان مقیم نیویارک می‌گوید:" مشکلاتی که مهاجرین افغان دارند نداشتن وکیل است، نداشتن جواز کار است...هرجا که مراجعه کردیم که وکیل بگیریم از ما ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دالر تقاضا کردند چون جواز کار و وکیل نداریم کارهای مان متوقف مانده است."

مهاجرینی که به صورت قاچاقی و غیر قانونی وارد امریکا می‌شوند٬ در بسیاری موارد، باید از طریق وکیل مدافع٬ درخواست پناهندگی بدهند.

بسیاری از این مهاجرین می‌گویند آنان تصور داشتند پس از ورود به ایالات متحده زندگی خوبی را آغاز خواهند کرد اما فکر نمی‌کردند سختی‌های بیشتری در انتظار شان خواهد بود.

قاسمی گفت: "اگر روند این چنین ادامه پیدا کند مهاجرین مجبورند دست به کارهای غیر قانونی بزنند، وقتی به مشکلات ما رسیدگی نشود ما مجبوریم کار غیر قانونی در بدل پول نقد انجام بدهیم."

این مهاجرین افغان می‌گویند که مسیر های دشوار گذر کشورهای امریکای لاتین و مهاجرت غیر قانونی که ماه‌ها طول می‌کشد، خطرات جدی را به دنبال دارد و حتا ممکن است منجر به مرگ شود.

قربان علی حاصلی، مهاجر افغان تازه وارد به امریکا گفت:" مشکلاتی که ما متحمل شدیم در مسیر راه یعنی خطر مرگ٬ امکان صد درصد دارد. من با یک فامیل افغان در یک گروپ بیست نفره، مدت سه شبانه روز در جنگل پانامه بودم و آن جنگل حیوانات وحشی دارد و احتمال مرگ وجود دارد و همچنان سه تا چهار شبانه روز به غذا دسترسی نداشتیم و امکان تلف شدن وجود دارد."

مصطفی قاسمی در مورد مشکلات سفر به امریکا از طریق کشورهای امریکای لاتین گفت:" مشکلات راه بسیار زیاد است، توصیه من به کسانی که از این مسیر می آیند این است که در راه خطر سرقت، گم شدن در جنگل و ربوده شدن وجود دارد."

آمار دقیقی از مهاجرین افغان که به شکل غیر قانونی وارد ایالات متحده شده اند٬ وجود ندارد اما در یک سال اخیر تنها در شهر البانی مرکز ایالت نیویارک، بیش از ۳۰ مهاجر افغان که از امریکای لاتین وارد خاک ایالات متحده شده اند٬ پناه آورده اند.

مهاجرین افغان که از مرز مکسیکو به البانی آمده اند با قدردانی از کمک‌های اتحادیه افغان‌های مقیم البانی و حکومت ایالتی نیویارک، خواستار تسریع روند درخواست مهاجرت شان از سوی حکومت اند.

یوسف شیرزاد، معاون اتحادیه افغان‌های مقیم البانی گفت: "افغان‌هایی که از مسیر مکسیکو غیر قانونی آمده اند ما جامعه افغان‌ها توانستیم در ابتدا ضروریات روزانه شان را آماده کنیم، جای بود و باش در روزهای اول برای شان فراهم کردیم."

آنان می‌گویند که هرچند در حال حاضر حکومت محلی نیویارک محل بود وباش، غذا و خدمات بیمه صحی را به مهاجرین ارایه کرده است اما نداشتن جواز کار و عدم رسیدگی به درخواست‌های مهاجرتی، این مهاجرین را در هاله‌ای از سردرگمی قرار داده است.

فعالان حقوق مهاجرین و مقام‌های امریکا می‌گویند که افزایش بی‌پیشینهٔ مهاجرین افغان که از مرز کشورهای امریکای لاتین وارد امریکا می‌شوند٬ بیانگر بحران بشری در افغانستان و عدم حمایت از مردم آن کشور است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

گروه

XS
SM
MD
LG