لینک های دسترسی

Breaking News

صندوق بین المللی پول برای پاکستان سه میلیارد دالر قرضه داد


صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) گفت که قرضهٔ به ارزش سه میلیارد دالر را برای پاکستان منظور کرد.

در اعلامیهٔ این صندوق آمده است که بورد اجرایی آن به منظور حمایت از برنامهٔ تحکیم اقتصادی پاکستان به این توافق چراغ سبز نشان داد.

تصویب این توافق، به گونهٔ فوری به پاکستان اجازهٔ ‌می‌دهد در بخش پرداخت‌ها حدود ۱.۲ میلیارد دالر را مصرف کند.

پاکستان که از رهگذر پرداخت‌های مالی در بحران قرار دارد، تلاش کرده است در جریان وضعیت ناگوار سیاسی، پرداخت‌های قرضه‌های خارجی خود را تادیه کند.

تورم در این کشور به اوج رسیده و ارزش روپیهٔ پاکستانی در مقابل دالر در پایین سطح قرار گرفته است. پاکستان در بخش واردات با مشکلات وافر مواجه است و این امر سبب کاهش شدید در تولیدات صنعتی این کشور شده است.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، در یک تویت نگاشته است: "منظوری صندوق بین المللی پول یک گام عمده‌ای به جلو در تلاش‌های حکومت برای ثبات اقتصادی بوده است."

او افزوده است که این قرضه موقف اقتصادی پاکستان را برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی فوری و میان‌مدت تقویت می‌کند و به مقامات مالی فضای پیشرفت را مهیا می‌کند.

چند روز پیش از تصویب این قرضه، پاکستان از عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب سه میلیارد دالر دریافت کرد.

اسحاق دار، وزیر مالیهٔ پاکستان، در یک بیانیه‌ٔ ویدیویی گفته است که عربستان به تعهداش مبنی بر تقویت ذخیرهٔ تبادلات خارجی پاکستان به خوبی عمل کرده است.

واریز شدن این مقدار پول، قرضه نیست بلکه حمایت از ذخایر خارجی پاکستان است و برای مدت یک سال در بانک مرکزی این کشور باقی خواهد ماند.

با این پول عربستان و امارات متحدهٔ عرب، ذخایر تبادلات خارجی پاکستان که هفتهٔ گذشته به ۹.۶ میلیارد دالر رکود کرده بود، به ۱۱.۶ میلیارد دالر رسید.

پاکستان با کمبود نقدینگی مواجه بوده و اقتصاد این کشور در پرتگاه سقوط قرار دارد.

XS
SM
MD
LG