لینک های دسترسی

Breaking News

در یک هفته نزدیک به ۱۹هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان برگشتند


شماری از مهاجرین افغان که از پاکستان به طور اجباری اخراج شده‌اند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
شماری از مهاجرین افغان که از پاکستان به طور اجباری اخراج شده‌اند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

وزارت مهاجرین و عودت‌ کنندگان حکومت طالبان از افزایش برگشت و اخراج اجباری شهروندان افغانستان از ایران و پاکستان خبر داده و گفته است که از تاریخ ۳۱ سرطان تا کنون، ۲۸ هزار و ۸۵۳ نفر دوباره به افغانستان برگشته اند.

بر بنیاد گزارش روزانۀ این وزارت، در این مدت نزدیک به ۱۰هزار نفر از ایران و متباقی آن از پاکستان به افغانستان برگشته و یا جبراً اخراج شده‌اند.

به گفتۀ این وزارت، تنها ۳۷۷۵ مهاجر به تاریخ ۳۱ از طریق مرز‌های اسلام قلعۀ هرات، پل ابریشم ولایت نیمروز، سپین بولدک قندهار و مرز تورخم به افغانستان بازگشت کرده‌اند.

در گزارش آمده که در میان برگشت‌ کنندگان خانواده‌ها به ویژه زنان و کودکان حضور دارند.

وزارت مهاجرین و عودت‌ کنندگان حکومت طالبان افزوده است: "برگشت کنند‌گان پس از ثبت جهت کمک به دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهند‌گان و سازمان جهانی خوراک معرفی و برای هر خانواده مطابق به طرز العمل از طرف امارت اسلامی نیز در سرحدات یاد شده کمک صورت گرفته است."

در این حال، وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان از دیدار خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست این وزارت، با عرفات جمال، رییس جدید کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای افغانستان، خبر داد.

به گفتۀ این وزارت، در این دیدار، دو طرف دربارۀ حل مشکلات مهاجران افغان در کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان صحبت کرده‌اند.

در اعلامیه این وزارت آمده است: "آقای جمال کار مشترک با وزارت امور مهاجرین، ایجاد هماهنگی بیشتر و راهکار بهتر را از اولویت‌های کاری خود خواند و افزود که برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین باید با کشورهای میزبان هماهنگی بیشتری، برنامه‌ها در بخش‌های بهداشت، آموزش و ازدیاد سایر بخش‌های دیگر صورت گیرد تا راه‌حل‌های دایمی پیدا گردد."

سرپرست وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان تاکید کرده که موضوع مهاجرین یک مساله بشری است و کمک‌ها برای رسیدگی به آنان باید به گونۀ "انسانی و بشری" انجام شود.

در هفته‌های اخیر، پاکستان و ایران اخراج مهاجران افغان را که مدارک اقامت قانونی این کشورها را ندارند، سرعت بخشیده ‌اند.

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) به تاریخ دوم جولای (۱۲ سرطان) با نشر گزارشی گفت که از اول جنوری تا پایان می ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۹۵هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

بر اساس این گزارش، در پنج ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶.۸هزار مهاجر افغان از ایران برگشته که در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در این مدت برگشت ۶۷هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از پاکستان را ثبت کرده که در مقایسه با پنج ماه نخست ۲۰۲۳ بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کابینه حکومت پاکستان به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

اما حکومت پاکستان گفته است که همچنان به روند اخراج مهاجران افغان بدون مدارک قانونی از این کشور ادامه می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG