لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه تنش مرزی بین هند و چین


بن بست نظامی میان هند و چین وارد چهارمین سال شد و هر دو طرف ده‌ها هزار سرباز را در امتداد مرز مشترک شان در مناطق کوهستانی همالیا مستقر کرده اند.

هند تونلی را در کوه های همالیا برای سهولت بخشیدن انتقال سربازانش در ایالت آروناچا پرادش در شمالشرق آنکشور که چین نیز ادعای مالکیت آنرا دارد، اعمار کرده است.

سه سال پس از درگیری خونین بین نیروهای چین و هند، در امتداد مرز مورد منازعه دوکشور در لداخ، تنش ها همچنان در این منطقه جریان دارد.

در ماه دسمبر، عساکر هر دو کشور در مرز آروناچال پرادش درگیر شدند. ماه گذشته چین ۱۱ محله در این ایالت مورد منازعه را که چین آن را تبت جنوبی میداند، به نامهای چینی نامگذاری کرد.

هند این اقدام را رد کرده است و نگران است که این منطقهٔ عمدتاً بودایی، ممکن به نقطه اشتعال جدید بین دو کشور همسایه دارای سلاح هسته یی مبدل گردد.

هارش پانت، معاون مطالعات و سیاست خارجی یک بنیاد تحقیقاتی هند، در این مورد به صدای امریکا گفت: "با رویکرد بسیار تهاجمی چین در آروناچال، اکنون نگرانی های وجود دارد مبنی بر این که ممکن چین بخواهد چندین نقطه فشار بر هند ایجاد کند و بر این مرز بصورت کل چشم بدوزد."

در کنار ایجاد سرک و تونل ها دراین منطقه، هند همچنان ۵۷۰ میلیون دالر را روی برنامه انکشاف روستا های مرزی سرمایه گذاری کرده است. این برنامه در حالی آغاز شد که چین نیز به توسعه زیربناهای نظامی و ملکی در امتداد مرز خود پرداخته است که شامل ایجاد روستا ها نیز می شود.

ان ام بیندیگیری، یک فرمانده ارتش هند، ماه گذشته در صحبت با آژانس خبری فرانسه گفت: " در این ارتباط، آنچه آنها (چینی‌ها) 'روستاهای شیاوکانگ' یا روستاهای نمونهمی‌خوانند، تعدادی از آنها در مقابل مخالف مرز ما قرار دارد. این ما را نگران می سازد، بخاطری نزدیکی اش به مناطق مرزی و به شکل که ساخته شده اند ما احتمال استفاده از آن توسط ارتش چین را، رد کرده نمی‌توانیم ."

گفتگو ها در این مورد تا کنون نتیجه نداده است.

وزرای دفاع چین و هند در حاشیهٔ یک نشست مجمع منطقه یی در ماه گذشته گفتگوهای داشتند اما قادر به یافتن زمینه های مشترک نشدند و این گفتگو ها بی نتیجه پایان یافت. در حالی که هند میگوید تا زمانی که اختلافات مرزی حل نشود روابط دو کشور بهبود نمی یابد، چین گفته است که مرزها عموماً ثابت است و هر دو طرف باید روابط خود را عادی بسازند.

هارش پانت فکر میکند بن بست ادامه خواهد یافت. او گفت: "چین یکجانبه تصمیم به تغییر وضعیت موجود در امتداد مرز گرفته و بعد ادعا میکند که این وضعیت عادی جدید است، من فکر نمی کنم هند این را قبول کند. از همین رو در حالی که مذاکرات بین هر دو طرف در سطح نظامی و دپلوماتیک ادامه خواهد یافت، روابط متشنج مرزی ادامه می یابد، و هند مسوولیت آن را به جانب چین محول میکند."

ادامه این نوسانات در همالیا، هند را به ایالات متحده نزدیکتر میکند. ماه آینده، نرندرا مودی صدراعظم هند به واشنگتن سفر میکند که هدف آن تقویت روابط استراتیژیک می باشد.

XS
SM
MD
LG