لینک های دسترسی

Breaking News

هند تا یک سال دیگر با سبقت از چین پرنفوس‌ترین کشور جهان می‌شود – ملل متحد


سازمان ملل متحد گزارش داده است که هند در سال ۲۰۲۳ از چین سبقت گرفته و پرنفوس‌ترین کشور جهان خواهد شد.

به گزارش ملل متحد، میزان بلند باروری و تولدات در هند، که بر اساس آمار بانک جهانی نزدیک به ۱.۳۸ میلیارد نفر جمعیت دارد، آزمونی را فراروی رشد اقتصاد آن کشور ایجاد کرده است.

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که در حال حاضر جمعیت چین اندکی بیشتر از ۱.۴ میلیارد نفر است، اما میزان رشد جمعیت در هند سریعتر از چین است.

گزارش ملل متحد که امروز ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) مصادف به روز جهانی جمعیت نشر شد، حاکی از آن است که به دلیل کاهش میزان مرگ و میر، جمعیت جهان تا اواسط نومبر امسال به هشت میلیارد نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد و تا سال ۲۱۰۰ به ۱۰.۴ میلیارد نفر برسد.

بر اساس احصاییه‌های انجام شده توسط حکومت هند که هر ده سال یکبار صورت می‌گیرد، جمعیت آن کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱.۲۱ میلیارد نفر بود. سرشماری نفوس در هند که قرار بود در سال ۲۰۲۱ انجام شود، به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ به تاخیر افتاد.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که رشد جمعیت در جهان از سال ۱۹۵۰ به اینسو، در حال حاضر در بطی‌ترین حد رسیده است، طوریکه در سال ۲۰۲۰ میزان رشد جمعیت در جهان کمتر از یک درصد بود.

در سال ۲۰۲۱ حد اوسط میزان باروری در جهان حدود ۲.۳ ولادت برای هر زن تخمین زده شده بود، حالانکه در سال ۱۹۵۰ حد اوسط باروری زنان در جهان حدود پنج تولد بود. ملل متحد پیش‌بینی کرده است که باروری در جهان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۲.۱ ولادت برای هر زن افت خواهد کرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، با نشر بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت: "این مناسبتی است تا تنوع خود را تجلیل کنیم، مشترکات بشری خود را درک کرده و از پیشرفت‌های صحی تحسین کنیم که طول عمر را افزایش و میزان مرگ و میر مادر و کودک را به گونۀ چشمگیر کاهش داده است."

آقای گوتیرش گفت که هنوز هم، افزایش جمعیت یادآور این مسوولیت مشترک است که ما باید از سیارۀ خود مراقبت کنیم. به گفتهٔ این مقام ارشد ملل متحد، افزایش جمعیت به جهانیان نیز می‌رساند که در کدام زمینه "به تعهدات خود به یک‌دیگر کوتاهی کرده ایم."

گزارش جدید ملل متحد همچنین با اشاره به مرگ نزدیک به ۱۵ میلون نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ بین جنوری ۲۰۲۰ تا دسمبر ۲۰۲۱ گفته است که حد اوسط عمر در جهان در سال ۲۰۲۱ به ۷۱ سال کاهش یافت، حالانکه در سال ۲۰۱۹ حد اوسط عمر در جهان ۷۲.۸ سال تخمین شده بود.

ملل متحد گفته است که بخش عمدۀ افزایش پیش‌بینی شدۀ جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در هشت کشور جهان – کانگو، مصر، ایتیوپیا، هند، نایجریا، پاکستان، فلیپین و تانزانیا – به وقوع خواهد پیوست.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که کشورهای جنوب صحرای بزرگ افریقا، بیش از نصف افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ را به خود اختصاص بدهند.

با اینحال، در گزارش ملل متحد آمده است که به دلیل کاهش باروری، جمعیت ۶۱ کشور جهان بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ حدود یک درصد یا بیشتر از آن کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG