لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ممنوعیت برکشت کوکنار را به طور سیستماتیک عملی کرده اند - براون


روند تخریب کشتزار‌های کوکنار در ولسوالی واشیر ولایت هلمند از سوی طالبان
روند تخریب کشتزار‌های کوکنار در ولسوالی واشیر ولایت هلمند از سوی طالبان

وندا فلباب برون، کارشناس ارشد مسایل افغانستان در انستیتیوت بروکینگز در واشنگتن‌دی‌سی، می گوید که طالبان با برنامهٔ وسیع مبارزه با تولید مواد مخدر و کشت کوکنار توانسته اند تولیدات هیرویین را کاهش دهند.

فلباب برون به صدای امریکا گفت که طالبان ممنوعیت برکشت کوکنار را به طور سیستماتیک عملی کرده اند. به گفته او، به اساس گزارش که چند هفته قبل منتشر کشت تریاک در افغانستان ۹۰ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که چند روز پیش، سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفتت که افغانستان به یکی از بزرگترین تولید کنندگان متامفتامین و هیرویین مبدل شده است که بیشتر این مخدرات به بیرون از مرزهای آن کشور قاچاق می‌شود.

این تحلیلگر امریکایی همچنین گفت که طالبان از اثرات پالیسی‌هایی که خودشان برای مدت‌ها در زمینهٔ همکاری و حمایت از گروه‌های دهشت افگن خارجی، اختیار کرده بودند، متاثر شده اند و اکنون بهای آن‌را می‌پردازند.

فلباب برون افزود که طالبان به خصوص در بخش‌های شرقی افغانستان با حضور مقاوم و پناهگاه‌های امن دهشت‌افگنان روبرو اند و این گروه‌ها در پاکستان دست به انجام حملات می‌زنند.

او گفت: "طالبان قادر نیستند و یا نمی‌خواهند که این گروه‌ها را ازخاک خود بیرون کنند و به کشور دیگری بفرستند اما وعده می‌دهند که نمی‌گذارند این گروه‌ها دست به حملات در بیرون از خاک افغانستان بزنند."

شرح کامل مصاحبه با فلباب برون را در اینجا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG