لینک های دسترسی

Breaking News

عزاداری عمومی در ایران؛ امریکا: در انفجارات کرمان دخیل نبوده ایم


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به خاطر انفجارات مرگبار روز چهارشنبه در شهر کرمان آن کشور، سفرش را به ترکیه به تاخیر انداخته و روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) عزاداری عمومی را در ایران اعلام کرد.

رسانۀ دولتی ایران گزارش داده است که دو انفجار در نزدیکی محل برگزاری مراسم سالیاد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منجر به کشته شدن کم از کم ۱۰۳ نفر شده است. صدها نفر برای شرکت در مراسم سالیاد سلیمانی شرکت کرده بودند.

اما وزیر داخلۀ ایران روز پنجشنبه گفت که کشته شدن ۸۴ نفر در این انفجارات تایید شده است. مقام‌های ایرانی به رسانه‌های آن کشور گفته اند که کم از کم ۱۷۱ نفر در این رویداد زخمی شده اند.

مسوولیت این حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است و یک مقام بلند پایهٔ ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که این انفجارات مشابه به حملاتی است که گروه داعش انجام می‌دهد.

اما محمد جمشیدی، معاون سیاسی رییس جمهور ایران در یک پیام در شبکۀ اجتماعی ایکس، امریکا و اسراییل را به این انفجارات متهم کرده و نگاشته است، "مسوولیت این جنایت بر عهده امریکا و رژیم صهیونیستی است و تروریست‌ها ابزار دست آنها هستند".

پیش از این، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفته بود که نه امریکا و نه هم اسراییل در این انفجارات دست داشته اند. میلر گفت: "ایالات متحده به هیچ گونه دخیل نبوده است... ما هیچ دلیل نداریم باور کنیم که اسراییل در این انفجار دخیل بوده باشد."

در همین حال، دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل در پاسخ به پرسشی در مورد این اتهامات گفت: "ما بر مبارزه با حماس متمرکز استیم".

علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران، هشدار داده گفته است که دشمنان این کشور "بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت".

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که این مراسم روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) در شهر کرمان برگزار شده بود و به گزارش این رسانه، وضعیت صحی شماری از زخمی شدگان وخیم گزارش شده است و احتمال افزایش شمار کشته شدگان وجود دارد.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران در مصاحبه با شبکۀ خبر ایران این رویداد را "توطیه" خواند. وحیدی گفت که انفجار نخست حوالی ساعت ۳:۰۰ پس از چاشت به وقوع پیوست و به گفتۀ او، زمانیکه امدادرسانان و مردم برای کمک به آسیب دیدگان شتافتند، انفجار دوم حوالی ساعت ۳:۲۰ به وقوع پیوست.

وحیدی گفت که بیشترین تلفات را انفجار دوم وارد کرده است. پیش از این مقام‌های محلی کرمان گفته بودند که این دو انفجار به فاصلۀ ده دقیقه از هم به وقوع پیوست.

ایرنا گزارش شماری از رسانه‌های اسراییلی را رد کرده است که گویا شماری از فرماندهان سپاه پاسداران در این انفجارها کشته شده اند. ایرنا گفته است: "پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این خبر کذب بوده و هیچ کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند."

خبرگزاری دولتی ایران به نقل از مقام‌های آن کشور گفته است که این انفجارها "حملۀ تروریستی" بوده است.

رسانه‌های ایرانی گزارش داده اند که دو وسیلۀ انفجاری تعبیه شده در کنار جادۀ منتهی به گورستان در هنگام برگزاری مراسم منفجر شد. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته است بم ها در دو بکس سفری جابجا شده و از راه دور منفجر شده است.

شهاب صالحی، رییس مرکز خدمات عاجل طبی کرمان گفته است که علت انفجارها "دو بم‌گذاری" بوده است.

تصاویری که از محل رویداد در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، مردم را نشان می‌دهد که برخی در حال کمک‌رسانی به آسیب دیدگان اند و برخی دیگر در تلاش فرار از ساحه می‌باشند.

پیش از این خبرگزاری نیمه رسمی نورنیوز گزارش داده بود انفجارها ناشی از منفلق شدن بالون‌های گاز در جادۀ منتهی به گورستانی که در آن سلیمانی به خاک سپرده شده، بوده است.

مقام‌های ایرانی گفته اند که تحقیقات در پیوند با این رویداد جریان دارد و زخمی شدگان برای درمان به شفاخانه‌ها منتقل شده اند.

قاسم سلیمانی به فرمان دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملهٔ هوایی ایالات متحده در نزدیکی بغداد کشته شد.

ترمپ در آن زمان قاسم سلیمانی را "تروریست شماره یک جهان" خوانده و گفته بود که او در بی‌ثبات سازی منطقه و حمایت از گروه‌های تندرو نقش مهمی داشت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و ایرنا استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG