لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به سویدن: در مقابل قرآن سوزی اقدام کنید 


سوختاندن نسخهٔ قرآن توسط سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن سبب خشم اکثر کشورهای اسلامی شده است.
سوختاندن نسخهٔ قرآن توسط سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن سبب خشم اکثر کشورهای اسلامی شده است.

ایران به سویدن گفته است که پیش از آن که سفیران دو کشور دوباره به تهران و استکهلم برگردند، سویدن باید علیه قرآن سوزی اقدام کند.

وزارت خارجهٔ ایران امروز ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) گفت که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ آن کشور، در حاشیهٔ مجمع عمومی ملل متحد با توبایس بیلستروم، همتای سویدنی‌اش، در این خصوص صحبت کرد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجه‌ٔ ایران به نقل از عبداللهیان آمده که گفته است: "در رابطه به تبادلهٔ سفرا، ما منتظر اقدام خوب روی موضوع قرآن مجید در سویدن استیم."

امیرعبداللهیان در پوست هایش در صفحهٔ شخصی رسانه‌های مجازی نوشته است: "میزبان آقای بیلستروم، وزیر خارجهٔ سویدن، در محل اقامتم در نیویورک بودم. بر تداوم اهانت به قرآن کریم اعتراض کردم و با تاکید بر ضرورت مسوولیت‌پذیری سویدن، ضرورت احترام به ارزش‌های دینی را قویا یادآور شدم."

در چند ماه گذشته، چندین بار در اعتراضات ضد اسلام در سویدن، نسخهٔ قرآن به آتش کشیده شده و به آن بی‌احترامی شده است.

حکومت سویدن این اقدام را تقبیح کرده، اما گفته است که به دلیل قانون آزادی بیان، نمی‌تواند جلو آنرا بگیرد.

ایران در ماه جولای گفت که پس از پایان ماموریت رسمی سفیر قبلی سویدن، به سفیر جدید این کشور اجازهٔ ورود به تهران را نمی‌دهد.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، چند روز پیش نسخهٔ از قرآن را در ملل متحد بلند کرده و اعلام کرد که "قرآن به هیچ عنوان سوختنی نیست، بلکه قرآن مشعل فروزان الهی است که می‌تواند دنیا را هدایت کند".

عبداللهیان به وزیر خارجهٔ سویدن همچنان گفت که "دفاع از ارزش‌های سویدن به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌های دو میلیارد مسلمان در جهان، غیرقابل پذیرش است".

این دپلومات ایرانی همچنان از سویدن خواست تا حمید نوری، شهروند ایران را از زندان آزاد کند.

نوری در نومبر سال ۲۰۱۲ بازداشت و به جرم دست داشتن در اعدام‌های گستردهٔ زندانیان در سال ۱۹۸۸ به دستور تهران به حبس ابد محکوم شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG