لینک های دسترسی

Breaking News

ایران فروش میزایل‌های بالستیک به روسیه را رد کرد


میزایل‌های بالستیک ایران
میزایل‌های بالستیک ایران

پس از آن که ایالات متحده از واکنش شدید بین المللی به فروش میزایل‌های بالستیک ایران هشدار داد، تهران روز جمعه ۲۳ فبروری ( چهارم حوت) فروش این میزایل‌ها به روسیه را رد کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع آگاه مدعی شد که ایران نزدیک به ۴۰۰ میزایل، از جمله میزایل‌های بالستیک کوتاه‌برد فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار، را به روسیه تحویل داده است.

نماینده ایران در ملل متحد در شبکه ایکس گفت: "باوجود که هیچ محدودیت قانونی برای فروش میزایل‌های بالستیک وجود ندارد، ایران از لحاظ اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند."

او افزود: "این ریشه در پایبندی ایران به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد دارد."

ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز پنجشنبه از واکنش سریع و شدید جامعه بین المللی در صورت که ایران میزایل‌های بالستیک را به روسیه بفروشد، هشدار داد.

جان کربی، مشاور امنیت ملی قصر سفید، در گفتگو با خبرنگاران گفت که هنوز شواهدی مبنی بر انتقال میزایل‌های بالستیک از ایران به روسیه وجود ندارد.

با این حال کربی به مقامات ایران هشدار داد که در روزهای آینده ایران بابت همکاری نظامی با روسیه با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد و اگر ایران میزایل‌های بالستیک به روسیه بفروشد، امریکا از این اقدام هم فراتر خواهد رفت.

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی میزایل‌ها، طیاره‌های بدون سرنشین (درون) و سایر فناوری‌های ایران در ماه اکتوبر سال گذشته به پایان رسید، اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه برنامه میزایل بالستیک ایران را در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد صادرات تسلیحات به نیروهای نیابتی این کشور در شرق میانه و روسیه حفظ کردند.

پیش از این نیز ایران ابتدا ارسال طیاره‌های بدون سرنشین به روسیه را تکذیب کرده بود، اما ماه‌ها بعد اعلام کرد که تعداد اندکی دورن را قبل از حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ فراهم کرده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG