لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف: امریکا از جنایت سعودی و اسرائیل چشم پوشی می‌کند


وزیر خارجۀ ایران تحریم‌های ایالات متحده را "اقدامات خصمامه علیه مردم ایران" توصیف کرد.

جواد ظریف در یک پیام ویدیویی گفت که جز اسرائیل و چند کشور کوچک که از تصمیم حکومت امریکا حمایت کرده اند، دنیا در مقابل این تصمیم ایستاده است.

حکومت ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران تحریم هایی را که بر اساس این توافق لغو شده بود، دوباره بر تهران اعمال کرد. بخش نهایی این تحریم ها که صنعت نفت، سکتور بانکی و کشتیرانی ایران را هدف می‌گیرد، دوشنبه (۵ اکتوبر) اعمال شد.

مقام های امریکایی ایران را به حمایت از دهشت افگنی در جهان، بی ثباتی در منطقه، دشمنی با امریکا و تلاش برای ساختن سلاح هسته‌ای متهم می کنند – اتهاماتی که مقام های ایرانی آن را بی اساس خوانده اند. وزیر خارجه امریکا گفته است که ایران باید مانند یک "دولت نورمال و مسوول" عمل کند تا جلو تحریم ها گرفته شود.

وزیر خارجه ایران اما با اشاره به اینکه امریکا رژیم ایران را حامی دهشت افگنی می خواند، واشنگتن را به چشم پوشی از "جنایات عربستان سعودی و اسرائیل" در منطقه متهم کرد.

در تحریم های جدید ایالات متحده مشتریان عمدۀ نفت ایران چون هند، چین، ترکیه، جاپان، یونان، ایتالیا، کوریای جنوبی و تایوان موقتاً معاف شده اند.

با اینحال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعمال تحریم های امریکا را بر ایران "اقدام بی ثبات کننده" و مغایر قوانین و دیپلوماسی بین المللی توصیف کرده است.

به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه، آقای اردوغان با اشاره به اتکای کشورش به نفت ایران گفت "ما از آن (تحریم ها) پیروی نمی کنم، آن را پذیرفته نمی توانیم ... اجازه نمی دهم که شهروندان ما را در زمستان یخ بزند".

XS
SM
MD
LG