لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی افغانستان از پیامد تحریم‌های امریکا بر ایران


تحریم های امریکا صنعت نفت ایران را نیز هدف قرار می دهد
تحریم های امریکا صنعت نفت ایران را نیز هدف قرار می دهد

در پی اجرای دور دوم تحریم های اقتصادی امریکا بر ایران، اتاق تجارت و صنایع، این تحریم ها را برای اقتصاد افغانستان نیز زیانبار خواند.

توفیق داوری، معاون هیات عامل اتاق تجارت و صنایع گفت که در حال حاضر حجم تجارت میان افغانستان و ایران بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر است و تحریم های امریکا بر ایران، سبب افزایش قیمت کالاهای وارداتی از ایران و زمان گیر شدن واردات از راه ایران خواهد شد.

آقای داوری، امروز دو شنبه "۱۴ عقرب" به صدای امریکا گفت : "ایران یکی از شریک های نزدیک تجارتی افغانستان و تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران، بر اقتصاد افغانستان هم تاثیر منفی دارد. اما با اینهم، افغانستان با کمبود کالاهایی که در ایران تولید می شوند، مواجه نمی شود، بخاطر یکه با چندین کشور تجارت داریم."

در همین حال، برخی از تحلیلگران اقتصادی نیز بدین باورند که تحریم های امریکا بر ایران، افغانها را متضرر می سازد.

آذرخش حافظی، تحلیلگر مسایل اقتصادی در این باره به صدای امریکا گفت که این تحریم ها، قیمت تومان ایرانی را کاهش داده است و سبب برگشت هزاران کارگر افغان از ایران نیز می شود.

آقای حافظی به صدای امریکا گفت : " در چنین شرایطی که قیمت تومان در حال نوسان است و ایران نمی تواند که سیستم بانکی سویفت استفاده کند، ما نمی توانیم که با این کشور تجارت خود را ادامه بدهیم. پارسال ایران بزرگترین شریک تجارتی افغانستان بود، اما پیش بینی میشود که امسال این جایگاه را از دست بدهد."

افغانستان بیشتر مواد غذایی، ادویه، مواد شوینده و فرش از ایران وارد می کند. در حدود سی درصد مواد نفتی مورد نیاز افغانستان نیز از ایران و یا از راه ایران وارد افغانستان می شود.

اما به باور تحلیلگران، تحریم های امریکا بر ایران، افغانستان را از استفاده از بندر چابهار ممکن است که محروم بسازد. در حال حاضر، ۱۳۰ شرکت افغانی در حدود ۷۰ میلیون دالر در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده اند.

با این حال، دیروز "۱۳ عقرب" رییس جمهور افغانستان با معاون وزارت خارجه امریکا دیدار و درباره این تحریم ها و چگونگی استفاده افغانستان از بندر چابهار صحبت کرد.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان درباره این نشست گفت : "حکومت افغانستان در ماه های گذشته هم بحث هایی را با امریکا درباره بندر چابهار داشت و در جلسه شام گذشته با خانم آلیز ویلز، درباره تاثیرات تعزیرات امریکا بر بندر چابهار بحث شد که نتایج آن با مردم افغانستان به زودی شریک خواهد شد و بر اقتصاد افغانستان و منطقه نوید خوش دارد. "

دولت امریکا، با اعلام اجرای "سخت ترین" تحریم ها، تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران را برگرداند. این تحریم ها صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتی رانی، خدمات بیمه و بخش انرژی ایران را هدف گرفته اند.

XS
SM
MD
LG